لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

بوش: هنوز می توان در عراق پيروز شد


جرج بوش می گوید هنوز می توان در عراق پیروز شد
جرج بوش می گوید هنوز می توان در عراق پیروز شد

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا روز پنج شنبه ۱۲ ژوئيه گفت با آنکه در برخی زمينه ها در عراق پيشرفتی مشاهده نمی شود، اما آمريکا هنوز هم می تواند در اين کشور پيروز شود.


آقای بوش که پس از انتشار گزارشی درباره وضعيت عراق، در کاخ سفيد به پرسش های خبرنگاران پاسخ می گفت، با اشاره به پيشرفت های حاصل شده در زمينه امنيت عراق گفت، اين پيشرفت ها، راه پيشرفت در عرصه سياسی را نيز هموار می کند.


رييس جمهوری آمريکا در کنفرانس خبری روز پنج شنبه اعلام کرد که در نظر دارد کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا و رابرت گيتس وزير دفاع اين کشور را به خاورميانه اعزام دارد تا بر تعهدات آمريکا به توافق های حاصل از کنفرانس شرم الشيخ تاکيد شود.


گزارش کاخ سفید درباره وضعیت عراق، دولت سوريه را به پشتيبانی از شبکه بمبگذاران انتحاری در عراق متهم کرده و تاکيد می کند که ايران به حمايت از گروه های تندرو در عراق ادامه می دهد

در گزارش کاخ سفيد از وضعيت عراق آمده است که دولت عراق به طور کامل به اهداف تعيين شده در زمينه های سياسی و اقتصادی و نظامی دست نيافته است.


گزارش وضعيت عراق، به طور مشخص تاکيد می کند که از ۱۸ هدف تعيين شده، دولت عراق به ۸ هدف دست يافته اما در زمينه دستيابی به ۸ هدف ديگر، موفق نبوده و در زمينه ۲ هدف هم به طور کامل ناموفق بوده است.


از گزارش کاخ سفيد می توان استنباط کرد که دولت نوری المالکی در زمينه برخی هدف های عينی از جمله مقابله با خشونت های فرقه ای، موافقت بر سر تقسيم درآمدهای نفتی، برنامه ريزی برای انتخابات استانی و تصويب قانون پاکسازی بعثی ها ناموفق بوده است.


اين گزارش دولت سوريه را به پشتيبانی از شبکه بمبگذاران انتحاری در عراق متهم کرده و تاکيد می کند که ايران به حمايت از گروه های تندرو در عراق ادامه می دهد.


گزارش ارزيابی تحولات عراق پيش بينی کرده که شبکه القاعده در عراق تا پيش از ماه سپتامبر، که گزارش کامل تحولات عراق منتشر خواهد شد، به حمله های خود در اين کشور خواهد افزود. اين گزارش همچنين نقطه نظرهای ژنرال ديويد پترائس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، و رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق، را دربر دارد.


مخالفت برخی از جمهوری خواهان با راهبرد جرج بوش در عراق


تعدادی از اعضای حزب جمهوری خواه، حزب آقای بوش، نيز به مخالفان راهبرد وی در مورد اعزام نيروهای بيشتر به عراق برای يک دوره موقت، پيوسته اند.


تعدادی از اعضای حزب جمهوری خواه، حزب آقای بوش، نيز به مخالفان راهبرد وی در مورد اعزام نيروهای بيشتر به عراق برای يک دوره موقت، پيوسته اند

جرج بوش روز پنج شنبه گفت که گزارش کنونی، يک گزارش موقت است و افزود بايد تا ماه سپتامبر که ارزيابی جديدی ارايه می شود صبر کرد و ديد آيا راهبرد کنونی به تجديد نظر نياز دارد يا نه.

در حالی که جمهوريخواهان نگرانی خود را از جنگ عراق که می تواند بر انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸ تاثيرگذار باشد، پنهان نمی کنند برخی از متحدان موثر رييس جمهوری آمريکا چون دیک لوگار، سناتور ایالت اينديانا، معيارهای حزبی خود را در انتقاد کردن کنار گذاشته اند.


کنگره آمريکا در ماه مه ، موافقت کرد تا بودجه جنگ را تصويب کند ولی از رييس جمهوری آمريکا خواست تا روز ۱۵ ژوئيه و سپس ۱۵ سپتامبر اعلام کند که عراقی ها تا چه ميزان در عمل به وعده های سياسی خود موفق بوده اند.


XS
SM
MD
LG