لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

دومین تغییر در راستای دیپلماسی جدید آمریکا


جان نگروپونته، هنگامی که سفیر آمریکا در عراق بود
جان نگروپونته، هنگامی که سفیر آمریکا در عراق بود

جرج بوش روز جمعه خبر انتصاب جان نگروپونته، سياستمدار کهنه کار آمريکايی را به سمت قائم مقام وزارت امور خارجه آمريکا اعلام می کند.


جان نگروپونته، سياستمدار با سابقه ای است که در سال ۲۰۰۵، از سوی جرج بوش يه سمت اولين مدير اداره اطلاعات ملی آمريکا برگزيده شد.


جان نگروپونته در سال ۲۰۰۵ میلادی گفت ایران کمتر از ده سال با تولید بمب اتمی فاصله دارد

اين سمت پس از يازدهم سپتامبر و پس از آن ايجاد شد که کنگره آمريکا، از شيوه های جمع آوری اطلاعات مربوط به پيش از حمله تروريستی يازدهم سپتامبر، ابراز نارضايتی کرده بود.


اداره اطلاعات ملی آمريکا، بر ۱۶ سازمان اطلاعاتی فدرال آمريکا از جمله سازمان مرکزی فدرال سی آی اِی، نظارت می کند.


پيش از انتصاب به اين سمت، آقای نگروپونته، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد و سفير آمريکا در عراق بود.


جان نگروپونته در ژوئن سال ۲۰۰۵ ميلادی گفت جمهوری اسلامی کمتر از ده سال با توليد بمب اتمی فاصله دارد.


با آنکه آقای نگروپونته، جمهوری اسلامی را بزرگترين حامی تروريسم معرفی کرد، اما اين گفته او در تناقض آشکار با اظهاراتی قرار گرفت که ايران را در فاصله بسيار کمی با بمب اتمی قلمداد می کرد.


انتصاب رابرت گیتس به سمت وزارت دفاع و جان نگروپونته به سمت قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا، از نظر برخی کارشناسان، نشان از تمرکز سیاست خارجی آمریکا بر دیپلماسی دارد

آقای نگروپونته بارها گفته است که به علت اشتباهاتی که آمريکا در زمينه ارزيابی سلاح های کشتار جمعی عراق مرتکب شد، تشکيلات اطلاعاتی آمريکا به اصلاحات اساسی در روش های خود نیاز دارد تا مرتکب اشتباهات مشابه نشود.


جا به جايی های اخير در دولت جرج بوش، از نظر برخی از کارشناسان، نشان از تغيير راهبردهای آمريکا و تمرکز هر چه بيشتر بر ديپلماسی دارد.


رفتن دانالد رامسفلد از وزارت دفاع آمريکا و انتصاب شخصيتی مانند رابرت گيتس به جای وی که برای دیپلماسی اهمیت ویژه ای قایل است، و از سوی ديگر انتصاب فردی مانند جان نگروپونته به عنوان فرد شماره دو وزارت امور خارجه آمريکا، می تواند جزو اين تغييرات باشد.




XS
SM
MD
LG