لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

ابهام در نصب سیستم نظارتی آژانس در نطنز


مجتمع غنی سازی اورانیوم در نطنز
مجتمع غنی سازی اورانیوم در نطنز

با وجود تکذيب خبر ممانعت ايران از نصب دوربين های آژانس در نطنز، روز جمعه گفته شد که ايران مانع از نصب دوربين ها شده، اما برای حل مساله، بحث هايی جريان دارد.


ايرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی روز جمعه دوم فوريه از قول يک مقام بلند پايه جمهوری اسلامی خبر جلوگيری ايران از نصب دوربين های نظارت کننده آژانس در تاسيسات نطنز را تکذيب کرد.


ايرنا از قول اين مقام ايرانی خبر داده است که در کار بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای نصب دوربين های نظارت کننده در تاسيسات زير زمين واقع شده نطنز، هيچ محدوديتی اعمال نشده است.


پيشتر خبرگزاری ها از قول يک «ديپلمات نزديک به آژانس» گزارش داده بودند که ايران مانع از نصب دوربين های ويژه سيستم نظارت آژانس در تاسيسات نطنز شده است.


مقام ايرانی به ايرنا گفته است نه هيچ گونه محدوديتی بر بازرسی های آژانس اعمال شده و نه نصب هيچ سانتريفوژ يا دستگاه گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم آغاز شده است.


یک مقام جمهوری اسلامی به ایرنا گفته است نه هيچ محدوديتی بر بازرسی های آژانس اعمال شده و نه نصب هيچ سانتريفوژی آغاز شده است

ايرنا از قول اين «مقام آگاه» همچنين نوشته است که سه تن از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی که هفته گذشته برای بازرسی از تاسيسات نطنز وارد ايران شده بودند، روز پنج شنبه بازرسی های خود را به پايان رساندند و صبح جمعه تهران را به مقصد وين ترک کردند.


«تکذيب»: بخشی از جدل بر سر برنامه هسته ای ايران


با وجود تکذيب خبر ممانعت ايران از نصب دوربين های آژانس، روز جمعه يک ديپلمات «نزديک به آژانس»، به خبرگزاری رويتر اطمينان داده است که جمهوری اسلامی به راستی مانع از نصب دوربين های نظارت کننده در نيروگاه زيرزمين واقع شده نطنز شده است.


اين ديپلمات اما افزود که برای حل موضوع، گفت و گوهايی در جريان است.


بازديد گروه تروئيکا از تاسيسات هسته ای ايران


روز شنبه سوم فوريه سفيران کشورهای غير متعهد در آژانس بين المللی انرژی اتمی که از سوی جمهوری اسلامی دعوت شده اند، بازديد خود از تاسيسات هسته ای ايران آغاز خواهند کرد.


اين بازديد، تاسيسات تبديل اورانيوم اصفهان و احتمالا نيروگاه آب سنگين اراک را در بر خواهد گرفت، اما شامل محل نصب سانتريفوژها در نطنز نخواهد شد.


تکنولوژی غنی سازی مورد استفاد دوگانه برای توليد سلاح هسته ای و توليد سوخت هسته ای دارد. آمريکا ايران را متهم می کند که در تلاش توليد سلاح هسته ای است. ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد در نظر دارد سوخت هسته ای نيروگاه هسته ای توليد کند.


از آنجا که ايران هنوز يک نيروگاه هسته ای وارد عمل شده هم ندارد و از آنجا که تهيه سوخت هسته ای کم هزينه تر از توليد سوخت هسته ای است، اصرار ايران برای دستيابی به فن آوری غنی سازی اورانيوم، به ترديدها در باره قصد جمهوری اسلامی از داشتن اين فن آوری، افزوده است.


بازديد سفیران کشورهای غیر متعهد از تاسیسات هسته ای ایران، شامل بازدید از تاسيسات تبديل اورانيوم اصفهان و احتمالا نيروگاه آب سنگين اراک است، اما محل نصب سانتريفوژها در نطنز را در بر نخواهد گرفت

شورای امنيت سازمان ملل متحد در سوم دی ماه با تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ ايران را به دليل خودداری از تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم تحريم کرد. اين قطعنامه به ايران فرصتی شصت روزه داده است تا فعاليت های هسته اس مربوط به چرخه سوخت را متوقف کند.


ظرفیت ۵۰ هزار سانتريفوژی نطنز


مجموعه غنی سازی اورانيوم نطنز در مساحتی به وسعت صد هزار متر مربع واقع شده است.اين مرکز در عمق هشت متری زير زمين بنا شده و دو رديف ديوار بتونی به ضخامت ۲ متر و نيم نيز آن را احاطه کرده است. در سال ۲۰۰۴، يک سقف بتونی جديد نيز به اين مجموعه اضافه شد.


بر اساس پاره ای تخمين ها، اگر کار ساخت و راه اندازی نطنز تکميل شود، در اين مجموعه تا ۵۰ هزار سانتريفوژ گازی پيشرفته می تواند نصب شود. با اين ميزان سانتريفوژ، می توان مواد لازم برای توليد بمب اتمی را در حد سالانه ۲۰ بمب توليد کرد.


جمهوری اسلامی تا کنون دو آبشار متشکل از ۱۶۴ سانتريفيوژ را در مجموعه غنی سازی نطنز نصب کرده است. اين آبشارها به وسيله دوربين های آژانس بين المللی اتمی نظارت می شوند و همچنين مورد بازرسی و سرکشی بازرسان آژانس قرار می گيرند.


يک موسسه تحقيقات راهبردی در لندن در گزارش سالانه خود نوشت از نظر تکنيکی برای ايران مطلقا منطقی نيست که پيش از راه اندازی موفقيت آميز و بدون مشکل زنجيره آزمايشی ۱۶۴ تايی سانتريفوژ و بدون کسب مهارت لازم، واحد ۳۰۰۰ تايی نصب کند.


XS
SM
MD
LG