لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

تهديد لاريجانی به کاهش همکاری ايران با آژانس


علی لاریجانی می گوید در صورت تصویب دور تازه تحریم های شورای امنیت، ایران به همکاری خود با آژآنس می کاهد
علی لاریجانی می گوید در صورت تصویب دور تازه تحریم های شورای امنیت، ایران به همکاری خود با آژآنس می کاهد

علی لاريجانی دبير شورايعالی امنيت ملی ايران، روز دوشنبه ۲۰ ماه اوت، شورای امنيت سازمان ملل متحد را تهديد کرد که در صورت اعمال تحريم های تازه عليه ايران، جمهوری اسلامی همکاری خود را با آژانس بين المللی انرژی اتمی کاهش می دهد.


سرپرست تيم مذاکره کننده هسته ای گفت: «ما در سه دور مذاکره با سولانا، طراحی مسيری معقولی را کرديم که بتوانيم هم در روند همکاری با آژآنس پيشرفت داشته باشيم و هم به يک تفاهم سياسی برسيم.»


آقای لاريجانی افزود: «گام های اوليه در اين مسير برداشته شده است و اگر حرکتی غير منطقی انجام دهند، همين کارها عقيم می ماند.»


«مسير کار سولانا و البرادعی را پنچر نکنيد»


آقای لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «ما حاضريم گام های با تکاپو با شما برداريم؛ اما اگر شما نخواهيد، ما کار خودمان را ادامه می دهيم.»


او همچنين خطاب به آمريکا و کشورهای غربی گفت: «مسير کار سولانا و البرادعی را پنچر نکنيد» و افزود در صورت تصويب قطعنامه جديد عليه ايران، «پاسخ مناسب می دهيم».


اظهارات آقای لاريجانی در اولين روز مذاکرات ميان جمهوری اسلامی و مقام های آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران ابراز شد.


مذاکرات نمايندگان ايران و آژانس در تهران


مقامات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد، دور نهايی مذاکرات خود برای حل و فصل مسائل باقيمانده اتمی ميان ايران و آژانس را آغاز کردند.


انتظار ما از مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی اين است که در گزارش خود که در دو هفته آينده منتشر خواهد شد، به اين همکاری ها اشاره شود
محمد سعیدی

اولی هاينون، معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی و چند تن از مديران و کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای انجام دور نهايی مذاکرات با مقام های جمهوری اسلامی ايران و آنچه که حل مسائل باقيمانده در دو دور قبلی اعلام شده است، صبح روز دوشنبه وارد تهران شدند.


اين دور از مذاکرات که به مدت دو روز به طول خواهد انجاميد در همان سطح قبلی و ميان جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و اولی هاينونن، معاون مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی صورت می گيرد.


در همين حال، محمد سعيدی، معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی ايران، گفته است: «در اين دو دور، ما توانستيم چارچوب بخش عمده ای از مسائل باقی مانده را مشخص کنيم. البته بخشی از مسايلی نيز که در راهکار( مداليتی) تعريف شده بود، به اجرا گذاشته شد و با آمدن مديران آژانس به تهران، گفت وگوهای خوب و دقيقی انجام گرفت که موجب پيشرفت بسيار خوبی در حل چند مسئله باقی مانده شد.»


اين مقام سازمان انرژی اتمی ايران افزود:«انتظار ما از مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی اين است که در گزارش خود که در دو هفته آينده منتشر خواهد شد، به اين همکاری ها اشاره شود.»

قرار است نتايج مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش جديد محمد البرادعی، مدير کل اين سازمان، به شورای حکام ارايه شود.


XS
SM
MD
LG