لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

کنسرت بابی مک فه رن با شرکت سوسن ديهيم


بابی مک فرن آهنگساز، رهبر ارکستر و موسيقی دان پيشتاز جاز
بابی مک فرن آهنگساز، رهبر ارکستر و موسيقی دان پيشتاز جاز
در برنامه کنسرتی که بابی مک فه رن، موزيسين برجسته آمريکايی، رهبری آن را به عهده داشت، خواننده ايرانی سوسن ديهيم نيز به عنوان يکی از اعضای گروه همخوانی وويسسترا به اجرای برنامه پرداخت.

بابی مک فه رن، خواننده، آهنگساز و رهبر ارکستر که در سبک «ا کاپلا» - A Capella - به شهرتی جهانی دست يافته، به همراهی يک گروه دوازده نفری همخوانی بنام وويسسترا که از شش مرد و شش زن تشکيل شده است، در لس آنجلس و شهرهای اطراف آن کنسرتی برگزار کرد.

در اين سبک موسيقی، از هيچ سازی استفاده نمی شود و تنها خواننده يا گروه خوانندگان هستند که قطعه موسيقايی را اجرا می کنند. اين سبک ريشه کهنی در دين مسحيت دارد و البته يهوديان و مسلمانان نيز در برنامه های مذهبی خود از آن بهره می برند. آقای مک فه رن، از چهره های شاخص اين نوع از موسيقی است که با الهام از سبک موسيقی جز، آثار محبوب بسياری در سبک «ا کاپلا» خلق کرده است.

يکی از ويژه گی های کار بابی مک فه رن هنرمند آمريکايی آفريقايی تبار، در طول اجراهای مختلف، شرکت دادن تماشاگر در ترانه خوانی فی البداهه روی صحنه است.

او از چند سال پيش تصميم گرفت که به اجرای فرم قديمی و اوليه ای از خواندن گروهی، به شيوه ای که در دهکده های دورافتاده آفريقايی مرسوم است بپردازد. اين کار به اعتقاد او، بهترين شيوه گردهم آيی و همخوانی گروهی افرادی است که کوچکترين آشنايی با يکديگر ندارند.

بابی مک فه رن معتقد است که اين موسيقی از اصيل ترين گوشه های طبيعت بشری ريشه می گيرد و مستقيما به عميق ترين گوشه های روح انسانی نفوذ می کند.

به اين صورت بابی مک فه رن تصميم می گيرد که با حضور گروهی از خوانندگان حرفه ای، همزمان بر روی صحنه برنامه هايی را به طور «فی البداهه» خلق و اجرا کند.

کم کم اين برنامه ها تبديل به يک اجرای جداگانه و مجزا می شود که در آن يک گروه دوازده نفری از خوانندگان برجسته موسيقی جهانی به خواندن آثاری چون «سرودهای آفريقايی»، «راگاهای هندی»، «تحريرهای ايرانی» و ترانه های نوظهور با استفاده از حروف الفبا می پردازند.

سوسن ديهيم آهنگساز و تنها خواننده ايرانی گروه وويسسترا می گويد: «اين يک کار گروهی است و ما هر کدام يک کار جداگانه را روی صحنه انجام می دهيم. بعضی وقت ها بابی مک فه رن يک قطعه را شروع می کند و ما ادامه می دهيم، بعضی وقت ها کارهای خودمان را به شکلی که می خواهيم انجام می دهيم يا به گروه ايده می دهيم. خيلی به ندرت اتفاق می افتد که اين تعداد خواننده بتوانند در يک چنين فضايی باهم کار کنند.»

خانم ديهيم می افزايد: «ما ازهمديگر ياد می گيريم در حقيقت يک فضای استثنايی است و حالت يک جشن گروهی روی صحنه را دارد.»

بابی مک فه رن نيز در باره تاثير صداهای مختلف و از امتياز همکاری با سوسن ديهيم به راديو فردا می گويد: «سوسن صدای شگفت انگيزی دارد که کيفيت کم نظيری به گروه می بخشد.»

او می افزايد: «صدای سوسن از بافت صوتی خاصی برخوردار است که ابعاد تازه ای به صداهای موجود در اين گروه داده است. اين صدا به خاطر ويژه گی هايی که دارد کاری را برای گروه انجام داده است که هيچ يک از ما قادر به انجام آن نيستيم.»
XS
SM
MD
LG