لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

تصميم به توزيع متن قطعنامه تحريم ايران


ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته است بر سر متن قطعنامه هنوز ابهام هایی وجود دارد
ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته است بر سر متن قطعنامه هنوز ابهام هایی وجود دارد

بريتانيا و فرانسه تصميم گرفتند به رغم مخالفت روسيه، متن قطعنامه شورای امنيت را در ميان ۱۵ عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد توزيع کنند.


الهاندرو ولف نماينده موقت آمريکا در سازمان ملل متحد گفت تصميم به توزيع متن قطعنامه به اروپايی ها بستگی دارد.


او افزود چند نکته حل نشده باقی مانده اما گفت «کار تهيه متن نهايی قطعنامه بايد اين هفته تمام شود».


به گزارش خبرگزاری رويترز، متن جديد قطعنامه نسبتا شبيه متن قبلی است با اين تفاوت که اين امکان را فراهم آورده که در صورت همکاری ايران با قطعنامه های سابق شورای امنيت و با درخواست های شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، تحريم ها لغو شود.


۱۵ عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد، پس از مطالعه متن قطعنامه و برای تصويب بيانيه، ملاقات خواهند کرد.


نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد گفت کار تهیه قطعنامه باید این هفته تمام شود

«ملاحظات روسیه در قطعنامه تحریم ایران اعمال شد»



به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، سرگی لاوروف، وزیر امروخارجه روسیه گفت که در پیش نویس متن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران، «بسیاری از ملاحظات روسیه» نیز مد نظر قرار گرفته است.


آقای لاوروف به خبرگزاری اینترفکس گفت: «در متن جدید پیش نویش قطعنامه که توسط سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا تهیه شده و در حال حاضر در میان اعضای شورای امنیت به بحث گذاشته شده، بسیاری از موضع گیری های ما مدنظر قرار گرفته است.»


به گفته وزیر امور خارجه روسیه، در پیش نویس قطعنامه، بر روی محدودیت برای آن بخش از فعالیتهای هسته ای ایران تمرکز شده که نگرانی هایی را در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر انگیخته است.


آقای لاورف در تشریح این دسته از فعالیت ها و نوع محدودیت ها گفت: «منظورم غنی سازی اورانیوم، بازیابی شیمایی و برنامه های آب سنگین است که با محدودیت برای ارسال ابزار و فناوری مرتبط با ساخت سلاح هسته ای همراه خواهد شد.»


وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه شورای امنیت، برای صدور این قطعنامه به توافق برسد و ایران نیز به میز مذاکره بازگردد تا بحران هسته ای ایران، با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی به نتیجه برسد.





XS
SM
MD
LG