لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

اسد: پیروزهای ارتش، موجب تسریع فرایند صلح در سوریه می شود


بشار اسد
بشار اسد

بشار اسد گفته است، پیروزی های ارتش سوریه موجب خواهد شد تا فرایند سیاسی برای بحران در این کشور تسریع شود، چرا که این پیروزی ها موقعیت کشورهایی که بر سر راه توافق اخیر مانع ایجاد می کنند را تضعیف خواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رویترز، بشار اسد که پس از پیروزهای اخیر ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه در شهر پالمیرا با خبرگزاری روسی ریانووستی صحبت می کرد، اظهارداشت: دولت سوریه همچنان در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در این کشور انعطاف نشان خواهد داد.

رییس جمهوری سوریه تاکید کرده است: اما در همین حال همزمان (با این رویکرد)، این پیروزی ها بر کشورهایی که مانع حل و فصل (بحران سوریه) هستند، تاثیر خواهد گذاشت. اول از همه کشورهایی چون عربستان، ترکیه، فرانسه و بریتانیا منتظر شکست ما در میدن های نبرد هستند تا از این طریق شرایط خود را در مذاکرات به ما تحمیل کنند.»

ارتش سوریه بامداد یکشنبه با حمایت روسیه و شبه‌نظامیان حامی حکومت بشار اسد توانست شهر باستانی پالمیرا را که از ۱۰ ماه قبل تحت تصرف نیروهای گروه حکومت اسلامی ( داعش بود)، سرانجام بازپس‌ بگیرد.

به گزارش رویترز، بازپس گیری پالمیرا یا تدمر بزرگترین شکست گروه حکومت اسلامی در سوریه از زمان علام خلافت در «رقه» در سال ۲۰۱۴ تا کنون است.

دور تازه ای از مذاکرات غیر مستقیم بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن در ژنو روز پنجشنبه به پایان یافت و قرار است دو هفته دیگر از سر گرفته شود. این مذاکرات همزمان با طرح ترک مخاصمه و آتش بس در سوریه جریان داشت.

استفادن دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، گفته است، در این مذاکرات می بایست مساله انتقال قدرت در دستور کار قرار گیرد، چرا که مساله اصلی است. این در حالی است که نمایندگان دولت سوریه گفته اند، موضوع ریاست جمهوری خط قرمز آنها است و حاضر به مذاکره در این خصوص نیستند.

با این حال، بشار اسد روز سه شنبه گفته است، نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات ژنو از خود انطعاف نشان دادند چرا که نمی خواستند حتی «یک فرصت» برای پایان دادن به جنگ و برقراری صلح از دست نرود.

در همین زمینه، سرگئی روبایکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، هفته گذشته گفته بود، بالاخر آمریکایی ها موضع مسکو در قبال عدم مذاکره در خصوص سرنوشت بشار اسد را پذیرفته اند.

این در حالی بود که وزارت امور خارجه آمریکا به این اظهارت واکنش نشان داد و اعلام کرد، موضع واشینگتن در قبال سرنوشت بشار اسد تغییرنکرده است و بشار اسد مشروعیت حکمرانی بر مردم سوریه را از دست داده است.

جنگ داخلی سوریه تاکنون دست کم بیش از ۲۵۰ هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG