لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

دادستان تهران: آغاز بازجویی از جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز سه شنبه از آغاز بازجویی یک متهم به همکاری با بابک زنجانی خبر داده است. وی از این متهم به عنوان «جعبه سیاه» پرونده بابک زنجانی یاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی گفته است، متهم در خرید و فروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقش داشته و در این همین در راستا یک بانک تاسیس درمالزی کرده بود.

دادستان تهران می‌گوید، متهم توانسته بود مجوز فعالیت بانک اف. آی. آی. بی‌ (First Islamic international bank) را برای اقدامات «مجرمانه زنجانی اخذ کند.»

عباس جعفری دولت آبادی هویت متهم بازداشت شده را مشخص نکرده است. این در حالی است که طی روز‌های اخیر مقام‌های انتظامی ایران از بازداشت و استرداد یک متهم مرتبط با بابک زنجانی خبر داده‌اند.

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی روز یکشنبه ۲۶ دی گفته بود که «یکی از عوامل اصلی پرونده بزرگ فساد نفتی»، در یکی از کشورهای آمریکای مرکزی ردیابی و شناسایی و با همکاری پلیس این کشور دستگیر شد. وی اضافه کرده بود، این فرد در مالزی «شناسایی و دستگیر» شده بود اما «با تبانی‌های صورت گرفته» متواری شده بود.

رسانه‌های ایران نام این فرد را علیرضا زیبا حالت منفرد اعلام کرده‌اند و وکیل بابک زنجانی نیز اعلام کرده است که او «یکی از عوامل اصلی و مرتبط» با پرونده موکلش بوده است.

«سرنخ محموله‌های نفتی»

دادستان تهران روز سه شنبه با اشاره به اینکه متهم «مذکور محموله‌های نفت دریافتی توسط بابک زنجانی از وزارت نفت را از طریق یک شخص هندی تبار، به شرکت‌هایی از جمله العقیلی در امارات می‌فروخته»، ابراز امیدواری کرد که «با تحقیق از این متهم، سرنخ‌های لازم برای کشف وجوه حاصل از فروش محموله‌های نفتی به بابک زنجانی به دست آید».

عباس جعفری دولت‌آبادی در توضیح اقدامات متهم بازداشت شده، گفته است او «جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی در خصوص اخذ مجوز فعالیت و خرید بانک اف. آی. آی. بی‌ توسط متهم اصلی پرونده محسوب می‌شود. متهم پس از دستگیری زنجانی، از ورود به کشور امتناع کرد، در سال ۱۳۸۹ با بابک زنجانی آشنا شده و به لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشته؛ به گونه‌ای که مقام مشورتی داتو را دریافت نموده، موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک اف. آی. آی. بی‌(First Islamic international bank) را برای اقدامات مجرمانه زنجانی اخذ کند».

وی اضافه کرده است: متهم با استفاده از ارتباطات خود و اخذ پانصد میلیون تومان، حق‌الزحمه، بانک مذکور را به مبلغ چهار میلیون دلار برای بابک زنجانی خریداری می‌کند. بابک زنجانی هم‌چنین با خرید بانک کنت در تاجیکستان، با توجیه فراهم شدن زمینه پرداخت دستمزد پیمانکاران شرکت ملی نفت در خارج از کشور، موفق می‌شود دو بانک مذکور را به مبلغ یک‌صد و شصت میلیون یورو به بانک ملت واگذار کند.

دادستان تهران با اشاره به منابع بابک زنجانی برای خرید این دو بانک و فروش آن به بانک ملت، گفته است: «متهم نفتی پول‌هایی که بنا بود بنابر قرارداد نفتی به پیمانکار داده شود به بانک ملت می‌دهد که بعد‌ها در ردیابی‌ها مشخص شد که این فرد پول‌های دولت و برای پرداخت بدهی با نام به بانک ملت استفاده کرده است که این وجوه از سوی دادستانی در بانک مرکزی توقیف شده است.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، بابک زنجانی را متهم کرده که با همکاری چند وزیر و رئیس کل بانک مرکزی در دولت گذشته، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دریافت و به «حساب بانک جعلی» خود در مالزی واریز کرده که در ‌‌‌‌نهایت این پول «از بین رفته» است.

خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، نیز اعلام کرد که در بیستمین جلسه دادگاه بابک زنجانی و هنگامی که موضوع پرداخت ۵۰ میلیون دلار هزینه انبارداری مربوط به محموله‌های نفتی تحویل شده به آقای زنجانی مطرح بوده، نام آقای زیبا حالت منفرد برده شده است.

در کیفرخواست دادستان، بابک زنجانی متهم شده‌ است که از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده به شرکت نفت پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده‌ است».

بابک زنجانی در جریان پرونده‌ای که در سال ۱۳۹۲ به بازداشت او انجامید،به اتهام «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد و این حکم ۱۳ آذر ماه گذشته به تایید دیوان عالی کشور رسید.

XS
SM
MD
LG