لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

قایق حامل دستکم ۶۰۰ پناهجو در سواحل مصر غرق شد


عکس آرشیو
عکس آرشیو

گزارش ها حاکی است که یک قایق حامل دست کم ۶۰۰ پناهجو صبح چهارشنبه ۳۱ شهریور در سواحل مصر غرق شده است.

اجساد ۲۹ نفر از جمله یک کودک در آبهای مصر پیدا شده وتا کنون ۱۵۰ نفر هم از طرف گارد ساحلی آن کشور نجات یافتند.

به گفته مقامات مصری بیشتر پناهجویان از کشورهای آفریقایی ، مصر و سوریه هستند.

عملیات نجات دیگر پناهجویان در آبهای بندر مدیترانه‌ای «روزتا» همچنان ادامه دارد.

از زمانیکه اتحادیه اروپا شرایط ورود به اروپا را سخت تر کرد و کشورهای بالکان هم مرزهای خود را به روی پناهجویان بستند سواحل مصر به یکی از گزینه‌های جدید قاچاقچیان انسان برای نقل و انتقال پناهجویان به اروپا تبدیل شده است.

به گزارش سازمان ملل از سال ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ده هزار نفر از پناهجویان در آبهای دریای مدیترانه جان خود را از دست داده اند.

سازمان ملل از رسیدن ۳۰۰ هزار پناهجو به سواحل و مرزهای زمینی کشورهای اروپایی درسال جاری خبر داده و کاهش تعداد پناهجویان در نه ماهه اول امسال را تایید کرده است.

در مدت مشابه سال گذشته ۵۲۰ هزار پناهجو توانستند از راههای مختلف خود را به اروپا برسانند.

اما علی رغم کاهش تعداد پناهجویانی که از راههای خطرناک راهی کشورهای اروپایی می شوند شمار تلفات افزایش یافته و به گفته دفتر پناهندگان سازمان ملل امسال مرگبارترین سال برای کسانی است که در تلاشند خود را از سواحل دریای مدیترانه به اروپا برسانند.

درسالهای اخیر یونان و ایتالیا شاهد هجوم پناهجویانی بودند که با تحمل هزینه‌های سنگین خود را به سواحل این دو کشور رساندند.

تنها در سال جاری میلادی بیش از ۱۳۰ هزار نفر وارد ایتالیا و ۱۶۵ هزار نفر هم وارد یونان شده اند.

از ماه مارس سال گذشته که اتحادیه اروپا و ترکیه برای کنترل رفت و آمد پناهجویان به توافق رسیدند تعداد کسانی که از سواحل ترکیه خود را به یونان می رسانند نصف شده است.

با اینحال به گفته سازمان ملل درسال جاری بیش از یک میلیون پناهجو باید در کشورهای مختلف جهان اسکان داده شوند.

در نخستین کنفرانس پناهجویان سازمان ملل که چند روز پیش در حاشیه مجمع عمومی با شرکت بیشتر رهبران کشورهای عضو برگزار شد پنجاه کشور تعهد کردند بیش از ۳۶۰ هزار پناهجو را در کشورهای خود بپذیرند.

شرکت کنندگان در عین حال تعهد کردند بودجه مربوط به رسیدگی به وضعیت پناهجویان را نسبت به سال ۲۰۱۵ چهار و نیم میلیارد دلار افزایش دهند.

XS
SM
MD
LG