لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

پوتین: يونان از روسیه درخواست کمک نکرده است


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۱۹ فروردین در دیدار با آلکسيس سيپراس، نخست وزير يونان گفته است که آتن از مسکو درخواست کمک مالی نکرده است.

ولاديمير پوتين در کنفرانس خبری با آلکسيس سيپراس گفته است: يونان تاکنون از ما در خواست کمک مالی نکرده است. ما در خصوص همکاری در بخش های مختلف اقتصادی از جمله توسعه پروژه های بزرگ انرژی مذاکره کرديم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که پیش از آغاز گفت و گوهای سران روسيه و يونان، مقام های يونانی نیز اعلام کردند، یونان مقروض که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند، هيچ درخواست مالی از روسيه نکرده است.

به گزارش اين خبرگزاری ، اين دو رهبر در آغاز گفت وگو بسيار آرام و راحت به نظر می رسيدند. سيپراس کراواتی نبسته بود و پوتين نيز با لبخندی بر لب به ميهمان خود خوشامد گفت و بعد از اينکه با وی دست داد، روی صندلی خود نشست.

يونان ميلياردها يورو بدهی و بهره قسط پرداخت نشده دارد. اين کشور بعد از آنکه نتوانست با شرکای مالی خود در اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول جهت دريافت کمک مالی جديد به توافق برسد ، شديدا نيازمند کمک مالی است.

در ديدار دو رهبر، پوتين يا می تواند پيشنهاد رفع تحريم واردات غذايی را از يونان مطرح کند که در واکنش به تحريم های اتحاديه اروپا عليه اين کشور به خاطر بحران اوکراين وضع شده است يا پيشنهاد ارائه تخفيف در صادرات گاز به يونان را بدهد.

برخی کشورهای اتحاديه اروپا نگران هستند اين پيشنهادات جنبه عملی پيدا کند زيرا باعث می شود که يونان مصمم شود تا تحريم های اتحاديه اروپا را نقض کند اما يک مقام دولتی يونان اعلام کرد که اين اتفاق نخواهد افتاد.

اين مقام يونانی قبل از آغاز مذاکرات در مسکو گفت: ما تاکنون درخواست کمک مالی از روسيه نکرده ايم. ما می خواهيم مشکلات بدهی و مالی خود را در منطقه يورو حل و فصل کنيم.

این مقام یونانی افزوده است، گفتگوهای دو رهبر عمدتا متمرکز برهمکاری اقتصادی و سرمايه گذاری و روابط تجاری دوجانبه در چارچوبی خواهد بود که او چارچوب اتحاديه اروپا ناميد.

وی گفت: يونان خوب می داند بايد در چارچوب اتحاديه اروپا چطور رفتار کند اما هر کشور دارای حقوق حاکميتی است که بر اساس آنها می تواند روابط دوجانبه خود را تقويت و گسترش دهد.

در همين حال، آنتون سيلوانوف وزيردارايی روسيه روز سه شنبه گفت تاکنون هيچ درخواست کمک مالی از سوی يونان مطرح نشده است.

به گزارش رویترز، روسيه البته در موقعيتی نيست که بتواند به يونان کمک مالی کند زيرا اين کشور خود با بحران اقتصادی مواجه است که به خاطر تحريم های غرب ، کاهش قيمت نفت در بازارهای جهانی و سقوط روبل در برابر دلار آمريکا تشديد شده است.

XS
SM
MD
LG