لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

سوریه محور گفت‌وگوهای مقام‌های عربستانی و اماراتی با پوتین


ولادیمیر پوتین و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات،
ولادیمیر پوتین و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات،

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یکشنبه نوزدهم مهر به صورت جداگانه با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نخستین سفر مقام‌های کشورهای عربی خلیج فارس به مسکو پس از آغاز حملات هوایی روسیه به مواضع گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد و همچنین گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه است.

دیدار‌ها در شهر سوچی روسیه که میزبان مسابقه‌های فرمول-۱ است، برگزار شد.

پیامدهای بحران سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز، جزئیاتی از دیدار میان پوتین و محمد بن سلمان که کشورش به «حملات روسیه برای حمایت از نظام بشار اسد» اعتراض کرده، منتشر نشده است.

اما سایت شبکه العربیه نزدیک به عربستان سعودی، بدون ذکر جزئیات، گزارش داد که در این دیدار، پیامدهای بحران سوریه به بحث گذاشته است.

کرملین، کاخ ریاست جمهوری روسیه، هم به این مساله بسنده کرد که در این دیدار، بر سر تحولات خاورمیانه به ویژه سوریه و «تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی» بحث و تبادل نظر شد.

پیش از دیدار پوتین و محمد بن سلمان، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که عملیات نظامی روسیه در سوریه، نگرانی ریاض را در پی داشته است. او گفت که ریاض، خواهان روند انتقالی در سوریه است که به برکناری اسد از قدرت بینجامد.

پیش از این دیدار همچنین دمتری پیسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود: «تماس‌ها میان روسیه و سعودی، بسیار گسترده شده است. اکنون نمی‌توانیم جزئیات بیشتری در این باره ارائه دهیم.»

رئیس جمهوری روسیه، با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابو ظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی نیز دیدار گفت‌وگو کرد. منابع رسمی روسیه می‌گویند که موضوعات سیاسی و بازرگانی، محور گفت‌وگوهای دوجانبه بودند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است که آقای پوتین ابتدای این دیدار گفت که می‌خواهد درباره موضوعات مختلف مرتبط با روابط دوجانبه گفت‌وگند.

بنا بر این گزارش، پوتین همچنین پیشنهاد داد درباره مسائل منطقه خاورمیانه از جمعه سوریه، ترکیه و مساله مبارزه با تروریسم، بحث و تبادل نظر شود.

پروژه‌های اماراتی

بر خلاف عربستان سعودی، امارات متحده عربی، موضع روشنی درباره تحرکات اخیر روسیه و ایران در سوریه، موضع‌گیری نکرده است. این در حالی است که عربستان سعودی، ترکیه و قطر، این تحرکات را محکوم کرده‌اند.

درباره مسائل سیاسی مورد بحث میان ولیعهد ابوظبی و رئیس جمهوری روسیه، جزئیاتی منتشر نشده است. اما سفر محمد بن زاید به مسکو، دارای محورهای اقتصادی هم بود. کرملین اعلام کرد که در این دیدار بر مبارزه با تروریسم و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تمرکز شد.

بنا بر اعلام کرملین، سرمایه‌گذارات امارات متحده عربی اعلام آمادگی کردند که در شرکت‌های دولتی روسیه در بخش‌های مختلف از جمله صنعت هسته‌ای، کشاورزی و موارد طبیعی، تا ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.

پیش از دو دیدار مقام‌های عربستانی و اماراتی با پوتین، کرملین اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین با ولیعد عربستان و ولیعهد ابو ظبی، درباره مسائل مرتبط با بحران سوریه، گفت‌وگو خواهد کزد.

روسیه از بیش از دو هفته حملات هوایی خود در سوریه را با هدف اعلام شده «مبارزه با تروریسم» آغاز کرد. در حالی که واشینگتن و آنکارا، مسکو را به هدف قرار دادن مواضع مخالفان میانه‌روی حکومت سوریه متهم می‌کنند در حالی که روسیه می‌گوید، هدفش گروه حکومت اسلامی است.

XS
SM
MD
LG