لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

 اولین تحویل ایرباس آیا ایران ایر را نجات می دهد؟


ناوگان هوایی ایران ایر در سال جاری به بدترین وضعیت تاریخش از نظر تعداد ناوگان هوایی رسیده است و پروازهای دوربرد این شرکت بطور موقت قطع شده است و این شرکت در پروازهای اروپایی‌اش که یکی از اصلی‌ترین منابع سود این شرکت است هم با کمبود شدید هواپیما روبرو شده است. برای پروازهای داخلی هم این شرکت با کمبود هواپیما روبرو است. حالا با تحویل ۱۷ هواپیمای ایرباس که اولین تحویل این شرکت به ایران ایر خواهد بود، آیا ایران ایر موقتا نجات پیدا می کند؟

براساس مجوز دولت آمریکا شرکت ایرباس در فاز نخست ۱۷ فروند هواپیما به ایران می فروشد.

جاستین دابون، سخنگوی شرکت ایرباس، روز چهارشنبه ۳۱ شهریور به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، این ۱۷ فروند هواپیما از مدل‌های ای‎۳۲۰ و ای‌۳۳۰ هستند که دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش آنها به ایران را صادر کرده است.

اما این دو مدل چگونه هواپیماهایی هستند و تا چه حد می توانند نیاز ایران ایر را بر طرف کند.

ایرباس اِی۳۳۰ قادر به حمل ۳۳۰ مسافر در دو کلاس پروازی است. این مدل از نظر برد پروازی ۱۱ هزار کیلومتر برد دارد.

مدل نئو جدید‌ترین مدل ایرباس ۳۳۰ است که تولید آن از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. قیمت سری ۹۰۰ نئو ۲۳۹ میلیون یورو است. این هواپیما قادر به حمل ۴۰۰ مسافر است و ۱۲ هزار کیلومتر برد پروازی دارد.

هم اکنون پروازهای دوربرد ایران ایر در شرق آسیا به دلیل زمین گیر شدن بوئینگ‌های ۷۴۷ ایران ایرمتوقف شده است. این شرکت که تا چند سال پیش حتی پروازهایی تا آمریکای لاتین داشت، در سال‌های اخیر به تدریج پرواز‌های دوربرد خود را کم کرده است. در همین راستا ابتدا این شرکت پرواز ژاپن خود را متوقف کرد و پس از آن پروازاهای این شرکت به مالزی و چین هم متوقف شدند.

این در حالی است که کشورهای شرق آسیا بخصوص چین و مالزی بیشترین مسافران پروازهای خارجی دوربرد به سمت ایران را دارند. هم اکنون بخشی از این حمل نقل را شرکت ماهان و بخش دیگری را هم شرکت‌های چینی و شرکت ایر آسیا برعهده گرفته‌اند. امابا ورود مدل ایرباس ۳۳۰ ایران ایر می تواند دوباره پروازهای شرق آسیا رابرقرار کند.

این هواپیما همچنین می تواند بخشی از نیازهای ایران ایر و ایران را برای جابجایی مسافر بین ایران و اروپا برای شهرهای پر مسافری مثل پاریس یا میلان بر طرف کند.

۳۰ تا ۴۰ درصد از کل نیاز صنعت هوایی ایران به هواپیماهای پهن‌پیکر مربوط می‌شود که اگر قیمت را در کنارعواملی مانند برد، تعداد صندلی و آشنایی خطوط هوایی ایران با ایرباس قرار دهیم، بهترین گزینه برای خرید در کلاس هواپیماهای پهن‌پیکر در ایران، ایرباس اِی۳۳۰ است.

دیگر مدلی که ایران ایر در ابتدا تحویل خواهد گرفت مدل ۳۲۰ است.

ایرباس ۳۲۰ رقیب سرسخت بوئینگ ۷۳۷ در بازارهای جهانی است و اگر در کلاس خود اول نباشد، قطعاً دوم است. این هواپیما در کلاس‌های مختلف بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ نفر مسافر را می‌تواند حمل کند.

این هواپیماها می‌توانند مسیرهای مراکز استان‌ها در ایران و همچنین مسیر کشورهای اطراف ایران را پوشش دهند. ایرباس ۳۲۰ می تواند بخش زیادی از این نیاز ایران را تامین کند.

تولید ایرباس ۳۲۰ از سال ۱۹۸۶ آغاز شده است و مدل ایرباس سی‌ای‌او ۳۲۰ از جدید‌ترین مدل‌های این کلاس ایرباس محسوب می‌شود.

ایرباس اعلام کرده موتور استفاده شده در این مدل که ساخت شرکت معروف پرت اند ویتنی آمریکاست ۲۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد. این مدل هواپیما در دو کلاس پروازی تا ۱۵۰ مسافر ظرفیت دارد. این هواپیما با یک بار سوخت گیری تا شش هزار کیلومتر برد پروازی دارد که علاوه بر مراکز استان‌ها و کشورهای همسایه ایران، پرواز‌های کم‌جمعیت اروپایی ایران ایر را هم می تواند پوشش دهد. قیمت این هواپیما ۹۰ میلیون یورو است.

مدل نئو۳۲۰ هم پیشرفته‌ترین مدل ۳۲۰ است که از سال جاری تولیدش آغاز می‌شود. قیمت این هواپیما ۹۸ میلیون یورو و ظرفیت آن ۱۶۵ نفر در دو کلاس پروازی است.مصرف سوخت در این هواپیما بطور چشمگیری کاهش یافته است و در هدایت آن از سیستم‌های هوشمند پروازی بهره گرفته شده است تا امنیت و آرامش مسافران در پرواز افزایش پیدا کند. برد پروازی هواپیما هم هزار کیلومتر نسبت به مدل‌های قبلی افزایش یافته و به هفت هزار کیلومتر رسیده است.

این هواپیما حتی می تواند برخی مسیرهای کم مسافر را در اروپا به ایران هم پوشش دهد.

هم اکنون تعداد هواپیماهای ایران ایر به ۳۷ عدد رسیده است. و در صورت تزریق نشدن هواپیمای جدید به ناوگان این شرکت عملااصلی‌ترین شرکت هوایی ایران بتدریج از بین خواهد رفت. این در حالی است که پس از توافق هسته‌ای میل سفر به ایران افزایش یافته است و در صورت داشتن هواپیما و اصلاح ساختار مانند سیستم فروش بلیط، ایران ایر می تواند از این شرایط وخیم نجات پیدا کند. البته تعداد محدود ۱۷ هواپیما ایرباس و احتمالا همین تعداد از بوبینگ تنها این شرکت را می تواند از وضعیت وخیم کنونی نجات دهد.

البته این شرکت برای رقابت با شرکت‌های مهم هوایی در خاورمیانه و تبدیل شدن ایران به یکی از کانون‌های ترانزیت منطقه خاورمیانه احتیاج به حداقل تحویل۲۰۰ فروند هواپیما و تجدید ساختار جدی دارد .

XS
SM
MD
LG