لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۵

وزیر صنعت ایران: نمی گذارم واگن های روسی وارد شوند


 محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت ایران
محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت ایران

در حالی که برخی از رسانه‌ها از آماده تحویل شدن اولین محموله از پنج هزار واگن روسی به ایران خبر داده اند، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت ایران روز پنجشنبه می گوید در مخالفت با این اقدام اعلام کرده که بر روی ریل می ایستد و اجازه ورود به این واگن‌های روسی را نمی دهد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده که به استان مرکزی و اراک سفر کرده با بیان اینکه «خرید ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه کم سلیقگی بوده»، تصریح کرده است: بنده در مخالفت با این طرح اعلام کرده‌ام که بر روی ریل می ایستم و اجازه نمی دهم این واگن‌ها وارد کشور شوند.

خبرگزاری ایرنا، به نقل از اولگ سیینکو، مدیر عامل شرکت علمی تولیدی «اورال واگن زاود» روسیه نوشته است: بارگیری واگن‌ها برای ارسال به ایران آغاز شده است و در زمان حاضر ۶۰۰ واگن برای انتقال آماده شده است.»

در حالی وزیر صنعت ایران ازخرید پنج هزار واگن باری از روسیه انتقاد کرده است که پیشتر معاون امور ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی انعقاد قرارداد خرید واگن از روسیه را تکذیب کرده بود.

بابک احمدی، معاون امور ناوگان راه آهن در بهمن ماه سال گذشته گزارش رسانه‌های روسی مبنی بر خرید ۵۰۰۰ دستگاه واگن باری از روسیه توسط ایران را تکذیب کرده و گفته بود: منبع این خبر، یکی از رسانه‌های روسی است که مدعی شده بود ایران ۵ هزار دستگاه واگن باری از کشور روسیه در قالب لیزینگ خریداری کرده است.

در حالی وزیر صنعت ایران از خرید واگن از روسیه انتقاد کرده که شرکت واگن پارس اراک یکی از واحدهای مادر تخصصی در حوزه ساخت و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی در خاورمیانه با مشکلاتی مانند « معوقات بانکی، بدهی به تامین اجتماعی و اداره کل مالیاتی و معوقات حقوق کارکنان» مواجه است.

نماینده اراک در مجلس نهم در بهمن ماه سال گذشته گفته بود: کارخانه واگن پارس اراک به دلیل نداشتن مشتری با تعطیلی مواجه شده است و حتی این کارخانه چندین ماه حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده است.

این در حالی است که محمدرضا نعمت زاده نیز روز پنجشنبه در خصوص مشکلات شرکت واگن پارس اراک، گفته است: جلسات متعددی با وزارت دفاع و راه آهن داشته ایم تا موانع و مشکلات حل شود و چرخ کارخانه به گردش درآید.

وزیر صنعت ایران با بیان اینکه «مشکل اساسی این شرکت نحوه خصوصی سازی است، چراکه بابت رد دیون به وزارت دفاع واگذار شده»، اظهار داشت: در حالی که اولویت وزارت دفاع ساخت واگن نیست و باید مالکیت این مجموعه تغییر پیدا کند که وزیر دفاع هم با این مورد موافقت کرده است.

محمدرضا نعمت زاده با اشاره به توان صادراتی این شرکت در ۲۰ سال گذشته، گفته است: هم اکنون این شرکت با بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی و ضرر انباشته مواجه است که باید مسائل را به صورت ریشه‌ای حل و فصل کرد.

شرکت واگن پارس اراک در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد.این شرکت در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان نوسازی صنایع ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

پس از توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی، روسیه خط اعتباری پنج میلیارد دلاری در اختیار ایران قرار داد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مهرماه سال گذشته در خصوص مذاکرات بر سر اعتبار ارائه شده از سویه روسیه گفته بود،«طرف روسی خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری برای آغاز مناسبات با ایران اختصاص دهد..»

XS
SM
MD
LG