لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

روحانی: فصل تازه‌ای در روابط ایران و ایتالیا آغاز شده است


حسن روحانی و متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا،
حسن روحانی و متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا،

متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا، در کنفرانس خبری با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز دوشنبه پنجم بهمن در رم گفته، قراردادهای تجاری که امروز امضاء شد، تنها «آغاز» دور تازه روابط دو کشور است. حسن روحانی نیز اظهار داشت: فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شده است.

به گزارش رویترز، ارزش قراردادهای تجاری امضاء شده در جریان سفر دو روزه حسن روحانی به ایتالیا، معادل ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

طبق این گزارش، حسن روحانی در نخستین سفر رسمی خود به اروپا روز دوشنبه وارد ایتالیا شد. این سفر یازده روز پس از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران انجام می‌شود و مقام‌های ایرانی امیدوارند که ایران بتواند روابط خود را با کشورهای غربی گسترش دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس جمهوری ایران درکنفرانس خبری به همراه نخست وزیر ایتالیا گفته است: بازار ایران این فرصت را برای سرمایه گذاران ایتالیایی و اروپایی فراهم می‌کند تا بتوانند فعالیت‌های خود را به دیگر نقاط منطقه گسترش دهند.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری ایران تصریح کرده است: شرایط ایران از منظر امنیت، انرژی، نیروی انسانی و ژئوپلتیک گسترده است و کشورمان در این بخش‌ها، می‌تواند هاب منطقه باشد.

وی اضافه کرده است: حضور فعالان اقتصادی اروپایی و ایتالیایی برای سرمایه گذاری، فناوری، فعالیت مشترک و برای قرار دادن بخشی از بازار کشورمان به ایتالیا و در اختیار گرفتن بخشی از بازار خارجی موثر خواهد بود.

حسن روحانی گفته است: «فصل تازه‌ای در روابط ایران و ایتالیا آغاز شد دو طرف مصمم هستند همکاری خود را درهمه حوزه‌ها افزایش دهند.»

متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا، نیز گفته است: ما نخستین قرار داد‌ها را امروز امضا کردیم، ولی ما تازه مسیر و راهی طولانی را برای همکاری آغاز کرده‌ایم.

گزارش ها حاکی است که ایران و ایتالیا، دوشنبه شب به وقت رم پایتخت ایتالیا ۱۴ سند همکاری امضا کردند.

حسن روحانی در راس یک هیات بلندپایه ۱۲۰ نفری به اروپا سفر کرده است و قرار است روز چهارشنبه به فرانسه برود.

گزارش ها حاکی که ایران قراردادهایی برای احداث یک خط لوله دو هزار کیلومتری توسط شرکت نفتی «سایپام» ایتالیا و همچنین با شرکت فولاد دانیلی ایتالیا یک شرکت مشترک فولاد امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتظار می‌رود در جریان سفر حسن روحانی به فرانسه قراردادهای بزرگ تجاری با هواپیمایی «ایرباس» و شرکت‌های خودرو سازی «پژو» و «رنو» منعقد شود.

XS
SM
MD
LG