لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

روحانی: موفق شديم از رکود عبور کنيم


حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز شنبه ۱۵ شهريورماه با ابراز اميدواری نسبت به کاهش ميزان تورم به ۲۰ درصد تا پايان سال جاری گفته است که اقتصاد کشور از وضعيت «رکود» عبور کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ،‌ايرنا، حسن روحانی که در مشهد صحبت می کرد،‌ گفته است:امروز يکی بعد از ديگری بر مشکلات اقتصادی فائق آمده ايم. ما توانسته ايم فقط تورم را مهار کنيم و پارسال به شما قول داديم پايان امسال يعنی سال ۹۳ تورم به ۲۵ درصد برسد که امروز می توانيم با قدرت به شما بشارت بدهيم که پايان امسال رشد تورم به مراتب از ۲۰ درصد هم پايين تر خواهد بود .

وی اضافه کرده است: ما به شما قول داده بوديم که بر رکود غالب خواهيم شد، ما طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده ايم ؛ بخشی از آن را که نياز به قانون داشت تقديم مجلس شورای اسلامی کرده ايم اما امروز به ملت ايران اعلام می کنم ما خوشبختانه از رکود عبور کرديم.

رييس جمهوری ايران گفته است: محاسبات سه ماه اول سال ۹۳ به ما اعلام می کند دولت از رکود عبور کرده است و امروز روزی است که بايد دست به دست دهيم برای رونق، و برای اينکه رشد را در اين کشور نمايان کنيم ؛ ما در زمينه انرژی، در زمينه نفت و گاز ، امسال شاهد تحول چشمگير خواهيم بود. شما تا پايان سال آمار و ارقام را خواهيد ديد. ما در نفت احتمالا رشد حدود هشت درصد را تا پايان سال خواهيم داشت.

در حالی رييس جمهوری ايران از گذار از «رکود» صحبت کرده که هفته گذشته وزير اقتصاد دولت او نيز اعلام کرده بود که پس از دو سال، رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری مثبت شده است.

به گفته وزير اقتصاد ايران نرخ رشد اقتصادی اين کشور در سال ۹۱ منفی ۶.۸ درصد و در سال ۹۲ منفی ۱.۹ درصد بوده است.

در همين زمينه، محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور و سخنگوی دولت، نيز با اشاره به آمار بانک مرکزی به صورت برآورد اوليه در سه ماه نخست سال ۹۳ اشاره کرده و گفته بود: خوشبختانه ما به يک رشد نزديک نيم درصد مثبت طی سه ماهه اول ۹۳ رسيده‌ايم که بعد از محاسبات کامل جزئيات را اعلام خواهيم کرد و بايد در اين راستا با سياست‌های سنجيده عمل کنيم.

مقام های دولت حسن روحانی، سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد را به رغم در آمدهای سرشار نفتی، مسئول منفی شدن رشد اقتصادی ايران می دانند.

در همين زمينه حسن روحانی در ۲۱ مردادماه سال جاری گفته بود: اگر آمار و ارقام اقتصادی را از سال ۱۳۳۸ در نظر بگيريم که آمار رسمی بانک مرکزی از آن سال است و تا امروز به استثنای سالهای اوليه انقلاب مثل سال ۵۷ تا ۶۰، از آن سالهای اوليه انقلاب بگذريم هيچ زمانی شرايطی مثل ۹۱ و ۹۲ را نداشتيم؛ رکودی که دو سال پشت سر هم ادامه پيدا کند و رشد اقتصادی ما منفی باشد.

XS
SM
MD
LG