لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

جان کری وارد مسکو شد؛ «تلاش برای کاهش اختلافات بر سر سوریه»


گفته می شود، جان کری با ولادیمیر پوتین در خصوص سوریه مذاکره خواهد کرد.
گفته می شود، جان کری با ولادیمیر پوتین در خصوص سوریه مذاکره خواهد کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۴ آذر وارد مسکو شد تا با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، همتای روس خود درباره کاهش اختلافات بر سر حل بحران سوریه مذاکره کند.

به گزارش رویترز، آمریکا و روسیه بر سر مسایلی چون نقش بشار اسد در روند انتقال قدرت سیاسی و همچنین فهرست گروه‌های مخالف حکومت سوریه برای شرکت در گفت‌وگوهای صلح سوریه، اختلاف نظر دارند.

طبق این گزارش هدف از سفر جان کری به مسکو فراهم کردن زمینه برای دور سوم مذاکرات صلح سوریه و کاهش اختلافات است. این در حالی است که اختلافات موجود باعث بروز تردیدهای در خصوص برگزاری این دور از مذاکرات صلح شده است.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که سرگئی لاوروف و جان کری در یک تماس تلفنی توافق کردند که پیش‌شرط‌هایی قبل از برگزاری هر نشست تازه‌ای تعیین شود.

اما مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، وجود هرگونه پیش‌شرط برای برگزاری نشست آتی را رد کرده است.

روسیه یکی از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است و از مهرماه سال جاری نیروی هوایی آن مواضع برخی گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه را بمباران می‌کنند. روسیه می‌گوید هدف از حملات آن کشور «حکومت اسلامی» و گروه‌های تروریستی‌ست. اما در آغاز این حملات، تردیدهای در مورد هدف قرار گرفتن گروه‌های مورد حمایت غرب مطرح شده بود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفته است، جان کری در مذاکرات خود با مقام‌های روس، نگرانی واشینگتن در خصوص رویکرد مسکو در سوریه را مطرح خواهد کرد و اینکه روسیه به جای بمباران مواضع نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش)، همچنان درحال حمله به مواضع «گروه‌های میانه‌رو» است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه نیز در آستانه سفر جان کری به مسکو در بیانیه‌ای گفته است: واشیگتن به طور کامل برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی آماده نیست و می‌بایست در سیاست خود برای تقسیم کردن «تروریست» به «تروریست خوب» و «بد» تجدید نظر کند.
هفته گذشته بیش از ۱۰۰ تن از مخالفان حکومت بشار اسد در نشستی در ریاض در عربستان شرکت کردند و چارچوبی را برای مذاکره با نمایندگان حکومت سوریه مشخص کردند.

این در حالی است که روسیه برآیند نشست ریاض را رد کرده و گفته است برخی از شرکت کنندگان در این نشست جزو «گروه‌های تروریستی» هستند.

بشار اسد نیز روز جمعه در یک مصاحبه تاکید کرد که با گروه‌های مسلح مخالف مورد حمایت عربستان و آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، گروه‌های مخالف حکومت سوریه می‌گویند، بشار اسد نباید نقشی در فرایند انتقال قدرت سیاسی در سوریه داشته باشد.

به گزارش سازمان ملل متحد از زمان آغاز اعتراضات و درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون، دست کم ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG