لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

پیشروی تازه ارتش عراق در موصل؛ «تلفات غیرنظامیان افزایش یافته است»


نیروهای عراقی در محله «تحریر» در موصل.
نیروهای عراقی در محله «تحریر» در موصل.

ارتش عراق روز سه شنبه اعلام کرده است که در عملیات تازه‌ای برای تصرف شمال موصل توانسته است نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، را به عقب براند، ولی پیشروی در برخی دیگر از مناطق این شهر به کندی صورت می‌گیرد. در همین حال گزارش ها حاکی است که تلفات غیرنظامیان در این شهر افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، مقام‌های نظامی عراق می‌گویند، نیروهای ارتش و شبه نظامیان توانسته‌اند شهر‌ها و روستا‌های اطراف شهر موصل و همچنین دو سوم شرق این شهر را به طور کامل تصرف کنند و روز یکشنبه این نیرو‌ها به رودخانه دجله رسیدند.

عملیات آزاد سازی موصل توسط نیروهای ارتش عراق، نیروهای اقلیم کردستان و شبه نظامیان شیعه با حمایت نیروهای آمریکایی را آغاز کردند. دولت عراق امیدوار بود بتواند تا پایان سال ۲۰۱۶ با موفقیت شهر موصل را از نیروهای گروه حکومت اسلامی بازپس بگیرد، اما داعش همچنان بخش غربی رود دجله را در کنترل دارد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در ماه دسامبر گفته بود که عملیات بازپس گیری موصل احتمالا سه ماه دیگر طول خواهد کشید. موصل هم اکنون بزرگ‌ترین شهر تحت کنترل گروه حکومت اسلامی در عراق یا سوریه است.

گزارش‌ها حاکی است که غیرنظامیانی که در جریان درگیری‌های هفته های اخیر در موصل مجروح شده‌اند می‌گویند، نیروهای گروه حکومت اسلامی به هنگام عقب نشینی غیرنظامیان در حال فرار را هدف قرار می‌دهند.

ینس لائرکه، سخنگوی دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، نیز روز سه شنبه با اشاره به افزایش تلفات غیرنظامیان گفته است، طی هفته گذشته دست کم ۷۰۰ غیرنظامی مجروح به بیمارستان‌های تحت کنترل نیروهای کرد منتقل شده‌اند. یک هفته پیش از آن نیز ۸۱۷ غیرنظامی مجروح بستری شده بودند.

سخنگوی دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اضافه کرده است: تلفات غیرنظامیان بسیار بالا است به ویژه در خطوط اول درگیری.

در همین زمینه، سازمان بهداشت جهانی می گوید، طی دو هفته گذشته به طور روزانه ۵۰ مجروح به بیمارستان های اربیل مراجعه می کنند.

شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق در سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه حکومت اسلامی در آمد. عملیات آزاد سازی موصل به رغم پیشروی‌های سریع اولیه، در ماه‌های نوامبر و دسامبر با کندی پیش رفت.

رویترز می‌گوید، یکی از دلایل اصلی کند پیشروی در موصل ورود نیروهای دولتی به منطقه شهری و درگیری‌های خیابانی است. گفته می‌شود چند هزار نیروی گروه حکومت اسلامی همچنان در موصل حضور دارند.

این گزارش می‌افزاید، حملات انتحاری و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی باعث شده است که نیروهای دولتی نتوانند در مناطق شهری پیشروی سریعی داشته باشند.

مقام‌های عراقی می‌گویند، نیروهای گروه حکومت اسلامی اخیرا بخش‌هایی از دو پل که بخش شرق و غرب موصل را به هم وصل می‌کرد را تخریب کرده‌اند.

حیدر العبادی روز سه شنبه گفته است تخریب پل‌ها در موصل مانع آزاد سازی این شهر نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG