لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

مراسم تحليف محمود احمدی نژاد برگزار شد


هاشمی شاهرودی (راست) در کنار احمدی نژاد (چپ) در مجلس شورای اسلامی
هاشمی شاهرودی (راست) در کنار احمدی نژاد (چپ) در مجلس شورای اسلامی
مراسم تحليف محمود احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهوری اسلامی ايران در مجلس شورای اسلامی در غياب برخی از شخصيت های مهم سياسی، در حالی برگزار شد که صدها نفر از معترضين در حوالی مجلس با نيروهای بسيج و پليس ضد شورش درگير بودند.

شاهد عینی به رادیو فردا گفت که «جمعیت زیادی از معترضین از میدان شهدا تا میدان بهارستان حضور داشتند ولی نیروهای امنیتی که صورتشان را نیز پوشانده بودند با افراد به صورت بسیار خشنی برخورد کرده و آنها را متفرق می کردند.»

این شاهد عینی افزود که حضور معترضین همچنان در حوالی میدان بهارستان ادامه دارد.

محمود احمدی نژاد در اين مراسم به طور رسمی برای پاسداری از قانون اساسی سوگند خورد.

به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی فارس محمود احمدی نژاد« ۴۰ ميليون رای و انتخاب رئيس‌جمهور منتخب با حدود ۲۵ ميليون رای را طراز مهمی دانست که به ثبت رسيده» و گفت: «عظمت اين حضور را می‌توان در شدت خشم دشمنان مشاهده کرد چرا که آنها گرد و غبار فراوانی پراکندند و تلاش کردند آينده‌ای تاريک ترسيم کنند اما مردم اراده خود را اعمال کردند.»

اين سخنان در حالی بيان می شود که مير حسين موسوی و مهدی کروبی رقيبان اصلاح طلب وی گفته اند که دولت بر آمده از این انتخابات مشروعيت ندارد.

چند روز پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، تظاهرات ميليونی به نشانه اعتراض به اين انتخابات در تهران صورت گرفت.

مقامات امنيتی ايران در دو ماه گذشته صدها نفر از جمله شخصيت های سياسی اصلاح طلب را دستگير کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهی از معترضين در نزديکی ساختمان مجلس شعار الله اکبر سر دادند ولی با مداخله نيروهای امنيتی متفرق شدند.

در همین حال یک شاهد عینی نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که وی دیده است که یکی از هوادران میرحسین موسوی در اطراف مجلس دستگیر شده است.

یک شاهد عينی به اين خبرگزاری گفته است که تمامی مغازه های نزديک مجلس تعطيل بوده است.

محمود احمدی نژاد همچنين، در واکنش به گقته های کشور های غربی مبنی بر اين که اين دولت ها پيام تبريکی برای آقای احمدی نژاد ارسال نخواهند کرد گفت کسی منتظر پيام تبريک دولت های غربی نيست.

حدود ۲۴۰ نفر از ۲۹۰ نفر نمايندگان مجلس شورای اسلامی در مراسم تحليف شرکت کردند ولی شخصيت های سياسی مانند هاشمی رفسنجانی در اين مراسم حضور نداشتند. آیت الله محمود هاشمی شاهرودی نیز در این مراسم حضور داشت.

احمدی نژاد همچنين در خصوص آزادی ‌های اجتماعی و فردی نيز گفت: «همه بايد از اوج آزادی صيانت کنند و هيچ کس حق ندارد آزادی‌ها را محدود کند.»

اين سخنان در حالی بيان می شود که در دو ماه گذشته صدها نفر از جمله دهها روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر بازداشت شده و بسیاری از آنها دسترسی به وکيل ندارند. فيلترينگ سايت های اينترنتی در دوره چهار ساله احمدی نژاد با شدت بيشتری اجرا شده است.

رئيس جمهوری اسلامی ايران همچنین با حمايت از طرح تحول اقتصادی خواستار اجرای طرح هدفمند کردن يارانه ها، اصلاح نظام های بانکی، بيمه ای، مالياتی و تقويت ارزش پول ملی شد.
XS
SM
MD
LG