لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

تجمع ده‌ها هزار شهروند یمنی در سوگ کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه


خیابان‌های صنعا، پایتخت یمن، روز یکشنبه بار دیگر صحنه تجمع ده‌ها هزار تن از شهروندان یمنی در سوگ کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اجساد حدود سی تن از کشته‌شدگان، در میدانی در نزدیکی دانشگاه صنعا قرار داده شده و تظاهرکنندگان خشمگین علیه حکومت علی عبدالله صالح شعار داده‌اند.

در تظاهرات روز جمعه، ۵۲ نفر، عمدتاً با تیراندازی افراد لباس شخصی، کشته شدند و بدین ترتیب شمار کشته‌شدگان تظاهرات یمن، به حدود ۸۰ نفر رسید.

تظاهرکنندگان، خواستار برکناری علی عبدالله صالح هستند که از ۳۲ سال پیش رئیس‌جمهور یمن است.

علی عبدالله صالح با نسبت دادن این قتل‌ها به مخالفانش، مقتولان را «شهید» نامیده و روز یکشنبه را در سوگ آنان «عزای ملی» اعلام کرده است.

در واکنش به این اقدام عبدالله صالح، گروهی از جوانان معترض که تحصن‌های چند روز گذشته در محوطه دانشگاه صنعا را سازماندهی کرده‌اند، با انتشار بیانیه‌ای اعلام «روز عزای ملی» را حرکتی ریاکارانه خوانده و گفته‌اند عبدالله صالح که دستش به خون مخالفان آلوده است اکنون برای شهدا اشک تمساح می‌ریزد.

در همین حال گروهی از روحانیون با نفوذ یمن با انتشار بیانیه مشترکی از ارتش و نیروهای امنیتی آن کشور خواسته‌اند از انجام دستور فرماندهان خود برای کشتن و سرکوب معترضان خودداری کنند.

دراین بیانیه کم‌سابقه از گارد ویژه ریاست جمهوری نیز خواسته شده است نیروهای خود را از صنعا، پایتخت یمن و مرکز تظاهرات ضد دولتی خارج کند.

رهبر قبلیه حاشد، بزرگترین و با نفوذترین قبیله یمن، که رئیس جمهور یمن نیز از اعضای آن است، نیز روز یکشنبه از علی عبدالله صالح خواست از قدرت کناره‌گیری کند.

این تحولات در حالی است که روز یکشنبه سفیر یمن در سازمان ملل در اعتراض به کشتار معترضان در کشورش از سمت خود کناره‌گیری کرد.

در چند روز اخیر وزیر جهانگردی، وزیر نهادهای دینی، وزیر و معاون وزیر در امور حقوق بشر، رئیس خبرگزاری دولتی یمن و سفیر این کشور در لبنان نیز در اعتراض به سرکوب خشونت‌بار معترضین از سمت‌های خود استعفا داده بودند.

حمله روز جمعه نیروهای امنیتی به معترضان در مقابل دانشگاه صنعا، با واکنش شدید جامعه جهانی و رهبران سیاسی و مذهبی در یمن روبه‌رو شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا سرکوب خشونت بار مخالفان را محکوم کرده و خواهان احترام به تجمعات مسالمت‌آمیز معترضان شده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پس از کشتار معترضین در روز جمعه گذشته اعلام کرد که عاملان این اقدام خشونت‌آمیز باید حساب پس بدهند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از رئیس‌جمهور یمن خواسته است که به وعده چند هفته پیش خود عمل کند و به حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم احترام بگذارد.

ایران نیز روز شنبه به وقایع خون‌بار در یمن واکنش نشان داد و رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن ابراز نگرانی شدید از برخورد با معترضان یمنی، «برخود خونبار» با تظاهرات مسالمت‌آمیز آنان را مردود خواند.
XS
SM
MD
LG