لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

ظریف: زمینه برای نگارش توافقنامه بین ایران و ۱+۵ فراهم است


محمدجواد ظریف در کنار کاترین اشتون در آغاز مذاکرات ژنو - پنجشنبه٬ ۱۶ آبان ۱۳۹۲
محمدجواد ظریف در کنار کاترین اشتون در آغاز مذاکرات ژنو - پنجشنبه٬ ۱۶ آبان ۱۳۹۲
روز نخست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در حالی ۱۶ آبان‌ماه به پایان رسید که محمدجواد ظریف که ریاست هیئت مذاکره کننده ایرانی را بر عهده دارد٬ اظهار کرده است که زمینه برای نگارش متن توافقنامه بین ایران و ۵+۱ فراهم شده است.

محمد جواد ظریف در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که به نظر او تا پایان یافتن دیدارها در ژنو٬ یعنی جمعه٬ ۱۷ آبان ماه٬ امکان دستیابی به یک «درک و توافق» میان ایران و ۱+۵ وجود دارد.

وی که با کریستین امانپور گفت‌و‌گو می‌کرد٬ افزود دو طرف می‌توانند جمعه صبح به همراه یکدیگر «توافقنامه‌ای» را نگارش کنند که به سه اصل اشاره خواهد داشت. آقای ظریف گفت که این سه اصل عبارتند از «هدف مشترک»٬ «دستیابی به نتیجه که امیدوارم در کمتر از یکسال صورت بگیرد» و مجموعه‌ای از اقدام‌های متقابل به منظور «اعتمادسازی و پاسخگویی به فوری‌ترین نگرانی‌ها».

آقای ظریف در این گفت‌وگو وارد جزئیات این توافقنامه نشد و تنها تاکید کرد که بحث تعلیق غنی‌سازی ایران در این توافقنامه مطرح نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا، نیز آقای ظریف پس از پایان مذاکرات با ۱+۵ در جمع خبرنگاران مذاکرات را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد و گفت: «زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن فراهم شده است که آن هم مرحله دشواری است. باید جزئیات هماهنگ شود تا جلو برویم.»

وی افزود: «امکان دارد به یک بیانیه مشترک یا چیزی مانند آن برسیم. این که نیاز به امضای آن و یا این مسائل باشد بحث دیگری است٬ اما این‌که به یک تفاهمی برسیم٬ این امکان وجود دارد.»

ابراز امیدواری وزیر خارجه ایران درباره رسیدن به توافق درباره برنامه اتمی ایران در این دور از مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که از دیگر سو٬ جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفته است که در ازای «اقدامات ملموسی و قابل اثبات» از سوی ایران٬ گروه۱+۵ «تخفیف محدود٬ هدفمند و بازگشت‌پذیری» را در مورد تحریم‌های ایران مدنظر قرار خواهد داد.

سخنگوی کاخ سفید با این‌حال تاکید کرد که این تخفیف‌ها٬ شامل شاکله اصلی تحریم‌ها نخواهد شد و در عین حال افزود که اگر تهران همکاری نشان ندهد تخفیف‌ها ملغی شده و احتمالا تحریم‌های شدیدتری علیه ایران وضع خواهد شد.

دومین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک صبح پنج شنبه آغاز شد و بعد از ظهر هیئت جمهوری اسلامی مذاکرات دو جانبه خود را آغاز کرد.

نخست نمایندگان بریتانیا، آلمان و فرانسه با هیئت ایرانی مذاکره کردند و سپس نمایندگان ایران و آمریکا پشت درهای بسته به گفت‌و‌گو نشستند.

گفت‌وگوهای دو جانبه ایران و آمریکا یک ساعت طول کشید و طرفین٬ این مذاکرات را پر محتوا و جدی خوانده‌اند. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران در این نشست دو طرف را نمایندگی می‌کردند.

روز پنجشنبه همچنین هیئت ایرانی با روسیه و چین نیز گفت‌و‌گویی جداگانه داشت.

عراقچی: تلاش می‌کنیم از جمعه تدوین تفاهم‌نامه را آغاز کنیم

معاون وزیر خارجه ایران نیز روز پنجشنبه٬ پس از پایان یافتن دور اول مذاکرات٬ در جمع خبرنگاران گفت که فردا مذاکرات به مرحله حساسی خواهد رسید و افزود: «تلاش داریم از فردا (جمعه) وارد تدوین متن تفاهم نامه شویم. البته تدوین متن مکتوب پروسه‌ای طولانی مدت٬ زمان بر و سختی‌ است و باید در خصوص کلمه به کلمه آن به تفاهم رسید.»

به گزارش خبرگزاری فارس عباس عراقچی گفت: «هدف ایران امضای توافقنامه بین دو طرف است و طرف مقابل هم همین اعتقاد را دارد.»

فارس به نقل از شبکه خبری المانیتور نیز آورده که آقای عراقچی گفته است این توافقنامه شامل سه بخش «هدف‌های مشترک٬ گام‌های اولیه و گام‌های آخر» است و افزوده است که ایران امیدوار است روز جمعه پیش نویس این توافقنامه تنظیم شود و «ظرف دو روز اینده یا در دیدارهای آتی» این توافقنامه نهایی شود.

در گزارشی دیگر از مذاکرات روز چهارشنبه٬ خبرگزاری فارس آورده که آقای عراقچی توضیح داده است: «اختلافات دو طرف زیاد است و نزدیک کردن دیدگاه‌ها کار آسانی نیست و باید در عمل منتظر نتیجه مذاکرات بود.»

وی با این حال مذکرات روز چهارشنبه را «خیلی خوب»‌ ارزیابی کرده و افزوده است: «شخصا امیدواری‌هایم بیشتر شده و از صبح [چهارشنبه] خوشبین‌تر هستم.»

قرار است روز جمعه محمد جواد ظریف و کا‌ترین اشتون، همراه با عده‌ای از کار‌شناسان دو طرف٬ برای جمع بندی نشست‌های پنجشنبه دیدار کنند.
XS
SM
MD
LG