لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

ظریف: در مذاکرات هسته‌ای وارد جزئیات فنی شده‌ایم


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ وارد «جزئیات بحث‌های فنی» شده‌است.

محمد جواد ظریف تاکید کرد که اگر غربی‌ها می‌خواهند «موضوع» هسته‌ای ایران حل شود، زمینه برای حل موضوع «کاملاً» فراهم است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای ظریف، روز شنبه، ۱۸ بهمن گفت: «در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای وارد جزئیات بحث‌های فنی شده... در باره بحث غنی‌سازی صحبت می‌کنیم که با چه چیدمانی سانتریفیوژها می‌توانند بهترین بازده را داشته باشند و برای غنی‌سازی به چه غنایی ما نیاز داریم.»

دستگاه‌های سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم به کار می‌روند و اورانیوم با غنای بالا می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه ۱۴ بهمن ماه به نقل از دیپلمات‌ها خبر داده بود که ایران و آمریکا همچنان بر سر تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران در حال مذاکره هستند.

آمریکا سال گذشته از ایران خواسته بود که شمار سانتریفیوژهای فعال خود را از رقم کنونی ۱۰ هزار به حدود دو هزار دستگاه کاهش دهد. آذرماه سال گذشته که مذاکرات هسته‌ای برای دومین بار تمدید شد، آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی رضایت دادند که ایران ۴۵۰۰ سانتریفیوژ خود را فعال نگه دارد.

محمدجواد ظریف و جان کری،‌ وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، جمعه ۱۷ بهمن‌ماه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به مونیخ، این دیدار با تمرکز بر روی مسایل هسته‌ای ایران انجام شد و در آن تصریح شد که تا پایان ماه مارس سال ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) برای دست‌یابی به یک چارچوب سیاسی تلاش شود.

«تفاوت ماهوی» مخالفان

محمدجواد ظریف روز شنبه با تاکید بر «تفاوت ماهوی» بین مخالفت‌های به گفته او «دوستان و حتی دلواپسان» در داخل و «مخالفین تندرو غربی» با مذاکرات اتمی ایران و کشورهای ۱+۵ افزود که این مخالفت‌ها به هر دلیلی باشد «مانع در راه توافق» است.

وی اضافه کرد «اگر مجلس آمریکا در باره تحریم‌ها تصمیمی بگیرد یقیناً مجلس ما هم اقدام مشابهی انجام می‌دهد. من معتقدم اقدام مجلس آمریکا می‌تواند یک حرکت بسیار خطرناک برای آینده مذاکرات باشد.»

مجلس ایران روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن، با تصویب طرحی دولت را موظف کرده‌است تا در صورتی که کنگره آمریکا تحریم‌های ایران را افزایش دهد، توافقنامه موقت ژنو را ملغی کند.

کمیته بانکی سنای آمریکا نیز روز نهم بهمن، با اکثریت آراء طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، اگر مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش تا پایان ماه ژوئن به نتیجه نرسد تحریم‌های تهران تشدید خواهد شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا تاکید کرده‌است که تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران را «وتو» خواهد کرد. آقای اوباما تصریح کرده‌است، در شرایط حساس کنونی تضعیف اقدامات دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای ایران اشتباه است.

«از دید اسرائیل، هر توافقی بد است»

وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در ادامه سخنان خود اسرائیل را متهم کرد که به دنبال حل نشدن موضوع هسته‌ای ایران است.

وی اضافه کرد: «از دید آنها؛ هر توافقی بد است تنها توافق خوب از دید نتانیاهو توافق نکردن است و از دید او حتی بهتر از آن، ورود به یک درگیری با ایران است چون رژیم صهیونیستی حیات خودش را در تشنج و تنش در این منطقه می‌بیند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ششم بهمن گفته بود که امکان دارد «در همین چند هفته آینده میان ایران و قدرت‌ها یک توافق نهایی هسته‌ای بدست آید»، اما این توافق (از دید اسرائیل) «بد» و «غیرقابل قبول» خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ایران هیچ‌گاه با طرحی که بر اساس فشار باشد حتی وارد مذاکره نمی‌شود چه برسد به این که وارد توافق شود.»

وی اضافه کرد: «تحریم‌ها تنها باعث می‌شود تا مردم ایران بیشتر نسبت به نیات غرب شک کنند و بیشتر دنبال برنامه خودشان بروند.»

همزمان با سخنان آقای ظریف، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران، نیز گفت: «اگر تحریم‌ها را سخت‌تر کنند راه‌های دیگری پیدا می‌کنیم و نمی‌گذاریم تولید داخلی با مشکل مواجه شود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی درعین حال ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران با گروه ۱+۵، نتیجه دهد و با رفع تحریم‌ها «هزینه‌های اضافی که به صنعت ایران تحمیل می‌شود»، کاهش یابد.

ایران و شش قدرت جهانی که در آذر پارسال به توافق شش‌ماهه هسته‌ای دست یافتند، تاکنون دو بار به خاطر عدم حصول توافق بر سر تفاهم جامع هسته‌ای، توافق موقت ژنو را تمدید کرده‌اند.

قرار شده‌است که طرفین تا ماه مارس به یک «توافق سیاسی» دست یابند و تا ۱۰ تیرماه توافق نهایی هسته‌ای حاصل شود.

XS
SM
MD
LG