لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

گمانه‌زنی‌ها در مورد دستیابی به توافق اتمی در روز دوشنبه


هیئت ایرانی در بالکن هتل کوبورگ، جایی که محمد جواد ظریف گاه با خبرنگاران چند کلمه‌ای رد و بدل کرده‌اند
هیئت ایرانی در بالکن هتل کوبورگ، جایی که محمد جواد ظریف گاه با خبرنگاران چند کلمه‌ای رد و بدل کرده‌اند

مذاکرات اتمی به دوشنبه ۲۲ تیر ماه کشیده است. از یک سو یک مقام‌ ارشد آمریکایی می‌گوید آنها در مورد زمان گمانه‌زنی نمی‌کنند، چراکه هنوز مسائل سختی باقی مانده است. از سوی دیگر وزیر خارجه ایران در مورد رسیدن به توافق نهایی در روز دوشنبه ابراز امیدواری کرده است.

چنانچه گزارش‌ها در مورد آمدن وزیر خارجه چین به واقعیت بیانجامد، روز دوشنبه وزیران خارجه شش قدرت در محل مذاکرات حاضر خواهند بود.

روز یک‌شنبه گفته‌های گوناگونی در مورد نزدیک شدن به پایان مذاکرات اتمی منتشر شده که بخشی از آن انتشار گزارش‌هایی در مورد اعلام توافق نهایی در روز دوشنبه بود.

از گفته‌ها پیداست که مسائلی باقی‌مانده است که جنبه سیاسی دارند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز یک‌شنبه گفت «ما در مورد زمان هیچ چیزی در روند این مذاکرات گمانه‌زنی نمی‌کنیم. الان هم دست به چنین کاری نمی‌زنیم. به ویژه به خاطر وجود این واقعیت که همچنان مسائل اساسی باید [میان طرف‌ها] حل شوند».

وزیر خارجه فرانسه نیز تاکید کرده است که همه چیز روی میز است و یک مقام دولت آلمان گفته است مذاکرات تقریبا به هدف خود رسیده، اما هنوز می‌تواند به شکست بیانجامد.

گفته‌هایی شبیه به این را حسن روحانی در تهران و در جریان یک مراسم افطار بیان کرد. او گفت «خدا را شکرگزارم به وعده‌ای که به مردم در انتخابات در مورد حل‌وفصل مسئله هسته‌ای دادم عمل کردم»؛ و در ادامه افزود «حتی اگر همین جا که ما در قدم‌های آخر هستیم، متوقف بشود ما به وظیفه‌مان عمل کرده‌ایم ما همه توانمان را به کار گرفته‌ایم».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که گاهی از بالکن هتل کوبورگ چند کلمه‌ای با خبرنگاران رد و بد کرد، روز یک‌شنبه جمله کوتاهی را گفت که آن نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. آقای ظریف در پاسخ به پرسش‌ها، که توافق امروز (یک‌شنبه) به دست می‌آید یا فردا (دوشنبه)؟ پاسخ داده است «فردا (دوشنبه) هم کار داریم» و افزوده است «تمدیدی در کار نیست».

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به محل مذاکران در وین، روز یک‌شنبه از قول یک منبع غربی در محل گزارش داد که توافق در صورت دستیابی، باید به تهران و واشینگتن برود و در صورت تایید دوشنبه اعلام می‌شود.

یک‌شنبه مقام‌های ایرانی، در صدر آنها وزیر خارجه، و مقام‌های اروپایی و آمریکایی دیدارهایی داشتند. از جمله عصر روز یکشنبه آقای ظریف و جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کردند. پس از آن نیز آقای کری همراه با نمایندگان شش کشور و فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شامی همراه با گفت‌وگو در مورد روند مذاکرات داشته‌اند.

با وجود آنکه پیشتر دستیابی به توافق در آخرین لخظه از افق دور شده و مذاکرات چندین بار تمدید شده، بامداد دوشنبه در محل انجام مذاکرات در حالی آغاز می‌شود که این بار گمانه‌زنی‌ها در مورد رسیدن به خط پایان، بیش از گذشته قوت گرفته است.

XS
SM
MD
LG