لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

جنگ لفظی عبادی و اردوغان بر سر حضور نیروهای ترکیه در عملیات آزادسازی موصل


حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق

در حالی که نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه بر مخالفت خود با شرکت نیروهای نظامی ترکیه در عملیات بازپس‌گیری موصل تأکید کرد، رییس جمهوری ترکیه در همین روز گفت که با وجود مخالفت عراق، نیروهای ترکیه در نزدیکی محل عملیات مستقر خواهند ماند.

موصل، شهری با حدود یک و نیم میلیون جمعیت در شمال عراق، از سال ۲۰۱۴ در تصرف نیروهای حکومت اسلامی (داعش) است و ارتش عراق قصد دارد به کمک نیروی هوایی آمریکا، اواخر ماه جاری میلادی عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری این شهر آغاز کند.

حدود ۵۰۰ نفر از نیروهای ارتش ترکیه نیز در اردوگاه بَعشیقه در شمال شرق موصل مشغول آموزش شبه نظامیان مسلحی هستند که قرار است در عملیات آزادسازی موصل شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، روز چهارشنبه در خصوص مخالفت خود با شرکت نیروهای ترکیه در این عملیات گفت که «ما خاک خود را با اراده مردان خود آزاد می‌کنیم، نه از طریق فراخوان ویدئویی».

اشاره وی به فراخوان ویدئویی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، در ماه ژوئیه و در بحبوحه کودتای نافرجام ترکیه از طریق یک خبرنگار منتشر کرد و از طریق آن، پیام خود را برای بازپس‌گیری نهادهای از دست رفته به گوش هوادارانش رساند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان در سخنرانی تازه‌ای با تأکید بر ادامه حضور نیروهای ارتش ترکیه در خاک عراق گفت: «از تمامی منابع خود استفاده می‌کنیم تا نگذاریم برادران‌مان در سوریه و عراق زیر چرخ بازی قدرت‌های جهانی خُرد شوند، و این‌که نگذاریم سرنوشت مشابهی به سراغ خود ما بیاید».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان افزود: «مصمم هستیم باد بادکنک نزاع فرقه‌ای که می‌خواهد منطقه را در آتش و خون غرق کند بخوابانیم».

اکثریت جمعیت شهر موصل عرب هستند اما در کنار اقلیت‌های آشوری و کُرد، اقلیتی از ترکمن‌ها نیز در این شهر ساکن‌اند که ترکیه همواره از طریق کمک به برخی احزاب ترکمن، از برخی جناح‌ها در درون این اقلیت حمایت می‌کند.

با اشاره به این موضوع، «نُعمان کورتولموش»، معاون نخست‌وزیر ترکیه روز چهارشنبه به خبرگزاری آناتولی گفت: «جمعیت موصل چه عرب باشد، چه ترکمن، آنها قرن‌ها است که با هم زندگی کرده‌اند و به همین کار ادامه خواهند داد. اگر بخواهید ترکیب جمعیتی اینجا را عوض کنید مردم جلوی شما را خواهند گرفت ... نگاه ما، به عنوان ترکیه، به این مسئله این است. نمی‌توانید نیروی ترکیه در منطقه را زیر سؤال ببرید».

پارلمان عراق در مصوبات خود ارتش ترکیه را به خاطر ادامه حضورش در اردوگاه بعشیقه، یک «نیروی اشغالگر» معرفی کرده است و حیدر العبادی نیز در روزهای اخیر هشدار داده که حضور نیروهای ترکیه خطر یک جنگ منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.

رجب طیب اردوغان اما، در واکنش به این سخنان نخست‌وزیر عراق، روز سه‌شنبه با لحنی تند گفت که «نیروهای مسلح جمهوری ترکیه تا آن حد تنزل نکرده‌اند که از تو دستور بگیرند».

رییس جمهوری ترکیه که در یک گردهمایی در استانبول سخن می‌گفت، افزود: «او شخصاً به من توهین می‌کند. تو همتای من نیستی، تو در سطح من نیستی. فریاد کشیدن تو از عراق هیچ اهمیتی ندارد. باید بدانی ما هر کاری که بخواهیم می‌کنیم. او کیست؟ نخست‌وزیر عراق. ابتدا باید بفهمی جایگاهت کجاست».

XS
SM
MD
LG