لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۹

رییس هیات مخالفان حکومت سوریه: ایران مانع اصلی هرگونه توافق سیاسی است


ناصر حریری رییس هیئت نمایندگی کمیته عالی مذاکرات، متشکل از گروه‌های اصلی مخالفان حکومت بشار اسد
ناصر حریری رییس هیئت نمایندگی کمیته عالی مذاکرات، متشکل از گروه‌های اصلی مخالفان حکومت بشار اسد

مذاکرات صلح سوریه روز پنجشنبه در ژنو آغاز شده است و ناصر الحریری، رییس هیات مذاکره کننده مخالفان حکومت سوریه حاضر در این دور از مذاکرات از ایران به عنوان مهم‌ترین مانع پایان یافتن جنگ در سوریه یاد کرده است.

دور جدید مذاکرات صلح سوریه پس از وقفه‌ای ۱۰ ماهه با میانجیگری سازمان ملل متحد از روز پنج‌شنبه در ژنو با حضور نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان آن از سرگرفته شد. استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، روز پنجشنبه از حضور دو طرف در مذاکرات ژنو استقبال کرد.

استفان دی میستورا دراین نشست گفته است: من از شما می خواهم با یکدیگر کار کنید، می دانم پایان دادن به این درگیری وحشتناک موضوع آسانی نیست، ولی پایه‌های کشور را براساس استقلال، یکپارچگی و صلح بنا کنید.

دی میستورا به خبرنگاران گفته است: این که دو طرف روبروی یکدیگر بنشیند و رو درو مذاکره کنند رویایی خواهد بود، اما خیلی کارها برای تحقق این امر باید انجام بشود.

به گزارش آسوشیتدپرس،ناصر الحریری، رییس هیات مخالفان حکومت سوریه ساعاتی پس از آغاز این دور از مذاکرات به خبرنگاران گفته است، نقض آتش بسی که با میانجیگری روسیه و ترکیه اعلام شد، همچنان ادامه دارد.

این مقام مذاکره کننده شورشیان سوری تصریح کرده است: کشورهای تضمین کننده آتش بس، به ویژه روسیه نتوانسته است نیروهای دولتی و شورشیان متحد آنها را کنترل کند، آنها نتواستند ایران را کنترل کنند.

به گزارش رویترز، ناصر الحریری گفته است، ایران مانع اصلی دست یابی به هرگونه توافق سیاسی است.»

آقای الحریری همچنین از نقش پشت پرده ایران در مسایل سوریه ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وی از واشینگتن خواسته است تا باردیگر در منطقه نقض فعال تری بازی کرده و مانع مداخله ایران شود، چرا که ایران «ده‌ها هزار جنگجوی فرقه گرا» را در منطقه پخش کرده است.

ناصر الحریری اضافه کرده است: ضروری که در سطح منطقه و عرصه بین المللی تلاش هایی برای متوقف کردن ایران انجام شود. این انتظاری است که از آمریکا می رود.

روسیه و ایران مهم ترین متحدان حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند.

اخیرا باراک اوباما،رئیس‌جمهور پشین آمریکا، حکومت اسد، روسیه و ایران را متهم کرده بود که تلاش‌ها را برای پایان دادن به خون‌ریزی‌های در سوریه بی‌نتیجه گذاشته‌اند، و خون کشته‌شدگان سوریه بر دستان آنهاست.

XS
SM
MD
LG