لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

روسیه به آغاز فعالیت سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا اعتراض کرد


رژه مراسم رسمی آغاز قرارگیری سامانه دفاع موشکی آمریکا در دوسلو
رژه مراسم رسمی آغاز قرارگیری سامانه دفاع موشکی آمریکا در دوسلو

یک روز پیش از آغاز فعالیت سامانه دفاع موشکی آمریکا در رومانی، وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه با انتقاد شدید از این اقدام گفته است، فعال شدن این سامانه دفاع موشکی تعادل قوا در قاره اروپا را به مخاطره می‌اندازد و ناقض پیمان بین المللی بین مسکو و واشینگتن است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، میخائیل اولیانف، مدیر بخش کنترل و منع گسترش تسلیحات وزارت خارجه روسیه، گفته است: چنین تصمیمی مضر و اشتباه است و می‌تواند ثبات استراتژیک را به‌هم بزند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو، نزدیک به یک دهه است که می‌گویند، هدف اصلی این سامانه دفاع موشکی مقابله با خطر موشک‌های بالستیک از منطقه خاورمیانه و به خصوص ایران است.

در مقابل روسیه تاکید دارد که استقرار این سیستم در رومانی و در نزدیکی مرزهای این کشور و با توجه فاصله بسیار دور آن از ایران، توجیهی ندارد.

میخائیل اولیانف با این حال تصریح کرده است، این سیستم قادر است که موشک‌های کروز شلیک کند، آنچه می‌تواند تهدیدی برای روسیه محسوب شود.

در همینه زمینه، ژنرال سرگئی کاراکایف، فرمانده نیروهای استراتژیک موشکی روسیه، اوایل هفته جاری گفته بود که مسکو در حال توسعه یک موشک بالستیک بین قاره‌ای است که قادر به نفوذ به سپر دفاع موشکی آمریکا خواهد بود.

قرار است روز پنجشنبه۲۳ اردیبهشت سامانه دفاع موشکی آمریکا که هدف آن محافظت از اروپا در برابر موشک‌های بالستیک است، فعال شود و تاسیسات دیگری در لهستان نیز در روز جمعه فعال خواهد شد.

تاسیسات جدید در جنوب رومانی روز پنجشنبه با حضور مقامات ارشد آن کشور و دبیرکل ناتو افتتاح خواهد شد. تاسیسات لهستان نیز که در نزدیکی سواحل دریای بالتیک قرار دارد، روز جمعه افتتاح می‌شود و قرار است در سال ۲۰۱۸ آماده بهره‌برداری شود.

طرح سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی از زمان جورج بوش، رییس جمهوری قبلی آمریکا آغاز شد و در دوران باراک اوباما نیز با تغییراتی ادامه یافت.

یکی از تغییرات آن حذف تاسیساتی است که قرار بود در جمهوری چک استقرار یابد. مشارکت جمهوری چک در این طرح، روابط آن کشور با روسیه را تیره کرد و در نتیجه پراگ از تغییر برنامه‌های آمریکا ناراضی است.

در اولین سال‌های توسعه این طرح، ناتو و دولت روسیه در چارچوب توافقی که «همکاری استراتژیک» نامیده می‌شد با یکدیگر همکاری می‌کردند. اما در حال حاضر مناسبات دو طرف حالت «تقابل» پیدا کرده که یکی از نمونه‌های برجسته آن رویارویی‌های اخیر نیروهای مسلح آمریکا و روسیه در دریای بالتیک است.

XS
SM
MD
LG