لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

وزیر دارایی عربستان برکنار شد


ابراهیم العساف
ابراهیم العساف

گزارش‌ها حاکی است که پادشاه عربستان سعودی روز دوشنبه در راستای برنامه باسازی اقتصادی کشور برای مقابله با پیامدهای کاهش بهای نفت در بازار جهانی وزیر دارایی و امور اقتصادی این کشور را برکنار کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان حکم ملک سلمان پادشاه عربستان در برکناری ابراهیم العساف وزیر دارایی را منتشر کرده است.

در این حکم آمده است که ابراهیم العساف از« سمت خود برکنار شده است.»

طبق این گزارش محمد الجدعان به عنوان وزیر دارایی جدید عربستان سعودی منصوب شده است.

پیشتر یک دیپلمات خارجی به خبرگزاری فرانسه گفته بود که موضوع برکناری ابراهیم العساف از هفته‌های پیش مطرح بوده چرا که وی سال هاست که این سمت را برعهده دارد.

از زمان روی کاری آمدن ملک سلمان از سال ۲۰۱۵ بهای نفت در بازارهای جهانی نیز کاهش چشم گیر مواجه بوده است. عربستان سعودی درراستا مواجهه با افت چشمگیر قیمت نفت، تغییر سیاست‌های مالی عمده‌ای را آغاز کرده است.

به گزارش صندوق بین المللی پول طرح‌های «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان» و «برنامه تحول ملی» حاوی اصلاحات بلندپروازانه برای کاهش اتکای کشور به درآمدهای نفتی، تحکیم رشد اقتصادی غیرنفتی و افزایش فرصت‌های کارزایی است.

عربستان اردیبهشت ماه سال جاری طرح اصلاحات اقتصادی آن کشور برای ۱۵ سال آینده را اعلام کرد. بر پایه این طرح پنج درصد از سهام شرکت نفتی آرامکو که یکی از بزرگترین کمپانی‌های نفتی دنیاست به فروش خواهد رسید. ارزش این شرکت دولتی عربستان حدود دو هزار میلیارد دلار ارزیابی شده است.

ایجاد صندوق ذخیره ارزی برای توسعه شهرهای عربستان نیز از جمله دیگر برنامه‌های اصلاحات اقتصادی عربستان است.

قیمت نفت از بالای ۱۱۵ دلار نیمه سال ۲۰۱۴ به حدود ۲۵ دلار در اواسط ژانویه سقوط کرد و هم‌اکنون حول ۵۰ دلار در نوسان است. عربستان حدود ۷۰ درصد از درآمد خود را از محل صادرات نفت تامین می‌کند.

صندوق بین المللی پول می‌گوید که این برنامه با محور کاهش هزینه‌های دولتی و افزایش درآمدهای غیرنفتی آغاز شده است و حداقل در میان مدت باید ادامه پیدا کند.

این نهاد در رابطه با اقتصاد دیگر کشورهای عضو شورای خلیج فارس گفته بود که این کشورها نیز از سال گذشته برنامه‌هایی برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی اجرا کرده‌اند و باید به تدریج راه‌هایی جهت کاهش میزان کسری بودجه اعمال کنند.

XS
SM
MD
LG