لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

اجرای آتش بس مورد حمایت روسیه و ترکیه در سوریه آغاز شد


بخش شرقی حلب.
بخش شرقی حلب.

گزارش‌ها حاکی است که آتش بس فراگیر بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان مسلح در سراسر خاک این کشور از ساعت ۱۰ شب پنجشنبه ۹ دیماه به وقت محلی آغاز شد. این آتش بس با میانجیگری روسیه و ترکیه حاصل شده است.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، یکی از حامیان اصلی حکومت بشار اسد روز پنج‌شنبه خبر داد که حکومت سوریه با اپوزیسیون مسلح این کشور توافقنامه آتش‌بس امضا کرده است.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید، شماری از گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد این توافقنامه را امضا کرده‌اند و تعداد دیگری از گروه‌های مخالف نیز این توافقنامه را تایید کرده اند. یک سخنگوی «ارتش آزاد سوریه» هم گفته است که این آتش بس را رعایت خواهد کرد.

یک فرمانده ارتش آزاد سوریه به رویترز گفته است که به نتیجه این آتش بس خوش بین است.

سرهنگ فارس البویش تاکید کرده است: من در خصوص جدی بودن این آتش بس اطمینان دارم چرا که تلاش تازه بین المللی در این مورد انجام شده است.

به گزارش رویترز، طی سال جاری تاکنون دست کم سه بار آتش بس در سوریه اعلام شده است که در دو مورد گذشته این آتش بس‌ها پایدار نماندند. ابتدا در ماه فوریه آتش بس شد و سپس در ماه سپتامبر یک آتش بس دیگر اجرا شد. در توافق بر سر دو آتش بس قبلی آمریکا و روسیه نقشی اصلی داشتند.

توافق بر سر آتش بس تازه در سوریه بدون مشارکت آمریکا یا سازمان ملل متحد حاصل شده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پیش‌تر گفته بود که این وزارتخانه دو ماه تمام «با میانجی‌گری ترکیه» در حال رایزنی و مذاکره با رهبران «گروه‌های اپوزیسیون میانه‌رو» سوریه بوده است.

ولادیمیر پوتین همچنین روز جمعه وعده داد که به زودی از میزان نیروهای روسی در خاک سوریه بکاهد.

رئیس جمهور روسیه ضمن تاکید بر ادامه حمایت از بشار اسد، تصریح کرد که کاهش نیرو‌ها در پی پیشنهاد وزارت دفاع روسیه اتفاق خواهد افتاد.

با این حال رویترز می‌گوید، حکومت سوریه این بار از موضع قدرت وارد مذاکرات سیاسی خواهد شد چرا که اخیر توانست با حمایت شبه نظامیان شیعه و نیروی هوایی روسیه مخالفان را از آخرین پایگاه خود در مراکز پرجمعیت شهری یعنی شرق حلب بیرون براند.

این گزارش می‌افزاید، ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه درسپتامبر سال گذشته باعث شد تا تعادل قوا به نفع نیروهای دولتی تغییر کند.

قرار است در صورت پایدار ماندن آتش بس مذاکرات سیاسی آغاز شود.

خبر این توافق واکنش مثبت ایران، متحد اصلی حکومت بشار اسد، را نیز به دنبال داشته است.

گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بیان می‌کند که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، از برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه استقبال کرده و هم‌زمان بر «ادامه مبارزه با داعش و گروه النصره» تاکید داشته است.

جبهه النصره نام سابق جبهه فتح شام است. این گروه پیش از این به القاعده وابسته بود.

ترکیه نیز ضمن استقبال از این آتش‌بس عنوان کرده که توافق‌نامه آتش‌بس شامل گروه‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد آنها را سازمان‌های تروریستی می‌داند نمی‌شود.

مصر هم از جمله دیگر کشورهایی است که از توافق آتش‌بس در سوریه استقبال کرده است.

جنگ داخلی سوریه تا کنون صد ها هزار کشته و میلیون های آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG