لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

«نیروهای دولتی سوریه نیمی از قلمرو شورشیان در شرق حلب را تصرف کرده اند»


نیروهای دولتی سوریه در شرق حلب
نیروهای دولتی سوریه در شرق حلب

دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه گفته است، نیروهای دولتی سوریه و متحدان ان توانسته اند نیمی از مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق حلب را تصرف کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به رغم مقاومت شورشیان مخالف حکومت بشار اسددر مناطق جنوب شرقی حلب، نیروهای دولتی از شرق در حال پیشروی هستند.

طبق این گزارش نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدان آن عملیات تازه خود را علیه مواضع مخالفان در شرق حلب از ۱۵ نوامبر (۲۵ آبانماه) آغاز کرده اند و توانسته اند در این منطقه دست به پیشروی بزنند.

گفته می شود ده‌ها هزار نفر از ساکنان شرق حلب در حال فرار از این منطقه هستند و روسیه از باز کردن مسیر‌هایی در این منطقه برای دسترسی به کمک‌ها انساندوستانه خبر داده است.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است: نیروهای دولتی روز جمعه به تحکیم و تقویت نیروهای خود در دو منطقه شرق حلب که تازه تصرف کرده اند، پرداخته و به عملیات خود برای تحت فشار قرار دادن شورشیان ادامه داده اند.

مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه تصریح کرده است: به دنبال پیشروی‌های اخیر ، نیروهای دولتی توانسته اند نیمی از از قلمرو شورشیان در شرق حلب را به کنترل خود در آوردند.

خبرگزاری فرانسه می گوید، در صورتی که شورشیان شرق حلب را از دست بدهند، این بزرگترین ضربه‌ای است که از پنج سال پیش تاکنون به مخالفان وارد می شود.شرق حلب از سال ۲۰۱۲ تاکنون به مثابه دژ محکمی برای شورشیان به شمار می رفت.

شهر حلب پیش از آغاز اعتراضات در سال ۲۰۱۱مرکز تجاری سوریه محسوب می شد.

با این حال،به گزارش خبرگزاری فرانسه شورشیان توانسته اند روز جمعه نیروهای دولتی را از محله شیخ سعید به عقب برانند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، روز جمعه صدها نیروی زبده گارد ریاست جمهوری سوریه برای نبرد خیابانی وارد شرق حلب شده اند.

درهمین حال روسیه اعلام کرده است که چهار مسیر امن برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به شرق حلب ایجاد می کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفته است: ما به سازمان ملل متحد در نیویورک و ژنو اطلاع داده ایم که دیگر مشکلی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به شرق حلب وجود ندارد.

وی با این حال گفته است، مهم است که سازمان ملل و مقام‌های سوریه بر سر طرحی برای ارسال این کمک به توافق برسند.

پیشتر سازمان ملل نسبت به وضعیت غیرنظامیان در شرق حلب هشدار داده بود.

رئیس امور انسان‌دوستانه ملل متحد در آستانه جلسه اضطراری دیگری در ارتباط با سوریه، گفته «به خاطر انسانیت، از همه طرف‌ها درخواست می‌کنیم، از نفوذ خودشان استفاده کنند، هر کاری‌ می‌شود انجام دهند، تا از غیرنظامیان در شرق حلب حفاظت شود؛ پیش از آنکه این منطقه به یک گورستان عظیم تبدیل شود».

وی اضافه کرده بود، هنوز نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در منطقه گرفتار هستند.

XS
SM
MD
LG