لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

عربستان: سفر ترامپ به ریاض باعث افزایش همکاری ها علیه افراط گرایی می شود


دونالد ترامپ در نخستین سفر بین المللی خود به عنوان رییس جمهوری آمریکا اواخر ماه جاری میلادی به ریاض سفر خواهد کرد
دونالد ترامپ در نخستین سفر بین المللی خود به عنوان رییس جمهوری آمریکا اواخر ماه جاری میلادی به ریاض سفر خواهد کرد

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان پنجشنبه گفته است، سفر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا به عربستان باعث افزایش همکاری واشینگتن با کشورهای مسلمان در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عادل جبیر که ساعاتی پس از اعلام خبر سفر دونالد ترامپ به ریاض با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت: دونالد ترامپ برای صلح فلسطینی‌ها و اسرائیل رویکرد تازه‌ای را ارائه کرده است که شانس موفقیت آن زیاد است.

طبق این گزارش، دونالد ترامپ در نخستین سفر بین المللی خود به عنوان رییس جمهوری آمریکا اواخر ماه جاری میلادی به ریاض سفر خواهد کرد. وی قرار است پس از عربستان از اسرائیل و واتیکان دیدار کند.

عادل جبیر، سفر دونالد ترامپ به عربستان را «تاریخی» خواند و گفت: در این سفر علاوه بر جلسات مشترک دوجانبه، رییس جمهوری آمریکا با رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس نشستی خواهد داشت و همچنین وی در نشستی دیگر با رهبران کشورهای عرب و مسلمان دیدار می کند.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرده است، این سفر یک پیام روشن خواهد داشت و آن این است که آمریکا و کشورهای عرب مسلمان می توانند با یکدیگر همکاری کنند.

عادل جبیر در ادامه گفته است: ما باور داریم این سفر باعث افزایش همکاری آمریکا با کشورهای عرب و مسلمان در نبرد با تروریسم و افراط گرایی خواهد شد و باعث تغییر نگرش در خصوص رابطه آمریکا با کشورهای عرب و جهان اسلام می شود.

امیر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور دو ماه پیش در دیدار با دونالد ترامپ در کاخ سفید گفت، مناسبات عربستان و آمریکا به «نقطه عطف تاریخی» رسیده است.

فروش تسلیحات

وزیر امور خارجه عربستان همچنین گفته است که دولت دونالد ترامپ گام هایی در جهت فروش تسلیحات و موشک‌های هدایت‌شونده به این کشور برداشته است.

رویترز می گوید، دولت باراک اوباما روند فروش این موشک‌ها به عربستان را به دلیل جنگ در یمن و احتمال افزایش تلفات غیر نظامیان معلق کرده بود.

طبق این گزارش، منابع مطلع گفته اند،این معامله تسلیحاتی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار با شرکت «رِی‌تئون» است.

عربستان سعودی درسال ۲۰۱۵ با تشکیل ائتلافی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و منطقه به حمایت از عبدربه منصورهادی، رییس جمهوری یمن وارد جنگ در این کشور شد. شبه نظامیان شیعه حوثی به همراه طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن، هم اکنون کنترل صنعا پایتخت این کشور را دراختیار دارند.

عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایران را به مداخله در کشورهای یمن، بحرین و سوریه متهم می کنند. ایران این اتهام را رد می کند.

XS
SM
MD
LG