لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

سازمان ملل: دولت سوریه مانع  انتقال کمک های بشردوستانه به مردم می‌شود


استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، روزپنجشنبه حکومت سوریه را متهم کرده است، که به رغم آتش بس در این کشوراز انتقال کمک‌های بشردوستانه به صد‌ها هزار نفر از مردم نیازمند این کشور جلوگیری می کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، استفان اوبراین به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است، برای انتقال کاروان‌های کمک رسانی به مناطق تحت محاصره یا مردم جنگزده حکومت سوریه باید در دو مرحله این کمک ها را تایید کند،ولی در عمل کسب موافقت حکومت ۱۰ مرحله‌ای است.

این مقام سازمان ملل در امور کمک‌های بشردوستانه با اشاره به آتش بس ۳۰ دسامبر گفته است: ما همچنان در حرکت خود با مانع مواجه می شویم چرا که حکومت مرکزی یا محلی تایید نکرده است،‌ به مسیر حرکت کاروان‌ها مخالفت می شود، در هر پست بازرسی توسط طرف‌های درگیری توافقات مربوطه نادیده گرفته می شود.

استفان اوبراین تصریح کرده است، در ماه دسامبر تنها برای شش هزار نفر کمک منتقل شد در صورتی که سازمان ملل خواستار تایید کمک رسانی به ۹۳۰ هزار نفر بود.

وی همچنین از اقدام خارج کردن ۲۳ هزار قلم مواد دارویی از کامیون های حامل کمک انتقاد کرده است.

استفان اوبراین با این حال گفته است که در ماه ژانویه کار کمک رسانی به ۴۰ هزار نفر از مردم سوریه انجام شده است.

این مقام سازمان ملل از روند کُند مقام‌های حکومت سوریه در تایید کمک رسانی به مردم نیازمند سوریه انتقاد کرده است.

استفان اوبراین از اعضای شورای امنیت خواسته است تا دولت سوریه را در این خصوص تحت فشار قرار دهند.

وی گفته است با پایان محاصره شرق حلب هم اینک بین ۱۳ تا ۱۶ منطقه تحت محاصره وجودارد که در حدود ۶۳۰ هزار نفر نیازمند کمک در این مناطق گرفتار شده اند.

جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته و میلیون های آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG