لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

مقام آمریکایی: چهار شهروند آمریکایی هنوز تهران را ترک نکرده‌اند


جیسون رضائیان، امیر حکمتی و سعید عابدینی،
جیسون رضائیان، امیر حکمتی و سعید عابدینی،

یک مقام دولت آمریکا شنبه ۲۶ دیماه گفته است، چهار شهروند آمریکایی آزاد شده از زندان، هنوز از ایران خارج نشده‌اند. وی با این حال اضافه کرده است که ماتیو ترویتیک، دانشجوی آمریکایی موفق شده است از ایران خارج شود.

به گزارش رویترز، این مقام دولت آمریکا در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفته است: انتقال این شهروند آمریکایی به اقدامات لجستیکی مختلفی با همکاری سفارت سوییس و مقام‌های ایرانی نیاز دارد.

وی با این حال تاکید کرده است که این اقدامات در اسراع وقت انجام خواهد شد تا این شهروندان آمریکایی توسط یک هواپیما از تهران پرواز کنند.

روز شنبه اعلام شد که در چارچوب مبادله زندانیان بین تهران و واشینگتن، پنج شهروند آمریکا که چهار نفر از آن‌ها دارای تابعیت دوگانه هستند، از زندانهای ایران آزاد می‌شوند در مقابل هفت نفر ایرانی نیز از زندان‌های آمریکا آزاد می‌شوند.

جیسون رضائیان، سعید عابدینی، امیر حکمتی و نصرت‌الله خسروی رودسری چهار شهروند آمریکایی ایرانی تبار هستند که از زندان آزاد شده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که مئتیو ترویتیک، دانشجوی آمریکایی نیز از زندان آزاد شده و توانسته است شبنه شب از ایران خارج شود.

به گزارش رویترز، این مقام دولت آمریکا گفته است، پس از خروج این شهروندان آمریکایی، دولت این کشور قادر خواهد بود توضیحات بیشتری در این خصوص مساله مبادله زندانیان ارائه کند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز خبر داده است که دولت آمریکا در صدد بوده به دلیل آزمایش‌های موشکی ایران علیه این کشور تحریم‌های تازه‌ای را اعمال کند، اما به خاطر درجریان بودن مذاکرات برای مبادله زندانیان این تصمیم را به تعویق انداخته است.

رویترز می‌گوید، جان کری و دیگر مقام‌های بلندپایه دولت اوباما متقاعد شده بودند در صورتی که تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی ایران اعمال شود، موضوع آزادی آمریکایی‌ها در ایران به مخاطره خواهد افتاد به همین دلیل در لحظات اخر اعمال این تحریم‌ها را به تعویق انداختند.

در همین حال، رسانه‌های ایران می‌گویند، هفت نفر ایرانی در جریان مبادله زندانیان از زندان‌ها ی امریکا آزاد می‌شوند، عبارتند از نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی.

طبق این گزارش‌ها اکثر این افراد به کمک برای نقض تحریم‌های ایران متهم شده بودند.

این در حالی است که پیشتر رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که سیامک نمازی، مدیر ایرانی‌آمریکایی دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت» که در ایران در بازداشت به سر می‌برد، در برنامه مبادله زندانیان نبوده است.

XS
SM
MD
LG