لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

انتقاد آمریکا و روسیه از گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره توافق با ایران


بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد،
بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد،

آمریکا و روسیه روز دوشنبه از گزارش‌ بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در خصوص چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای و با هدف تأیید آن صادر شد، انتقاد کرده‌اند.

به دنبال اجرای توافق هسته‌ای یا «برنامه اقدام مشترک» (برجام) بین ایران و شش قدرت جهانی از دی ماه گذشته کلیه تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران برداشته شد. اما ایران همچنان با محدودیت‌های در خصوص توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، مواجه است.

به گزارش رویترز، جفری فلتمن، رییس امور سیاسی سازمان ملل روز دوشنبه ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل را در جریان گزارش‌ بان گی مون در خصوص نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و تحریم‌های باقیمانده علیه ایران قرار داد.

طبق این گزارش سامانتا پاور، نماینده آمریکا درسازمان ملل متحد، دراین زمینه گفته است: ایالات متحد با بخش‌هایی از این گزارش قویا مخالف است، از جمله بخش‌هایی از مفاد این گزارش که از ابعاد و افق‌های تعیین شده، فرا‌تر رفته‌اند. ما می‌دانیم ایران نیز شدیدا با بخش‌هایی از این گزارش مخالف است.

نماینده آمریکا درسازمان ملل متحد اضافه کرده است: «در حالی که برخی معتقدند این گزارش می‌بایست متعادل می‌بود، این گزارش باید به ایران این فرصت را می‌داد تا شکایت‌های خود در خصوص کاهش تحریم ها را مطرح کند» این در حالی است که شورای امنیت به‌ بان گی مون اجازه نداده است تا در خصوص این مسایل گزارش کند.

به گزارش رویترز در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده بود که ایران از اینکه نتوانست از همه مزایای رفع تحریم‌های هسته‌ای بهرمنده شود، شکایت کرده است از جمله از محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا و همچنین توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران طبق حکم یک دادگاه در آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

در همین زمینه، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، نیز گفته است که گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص اجرای توافق هسته‌ای دارای اشتباهاتی است و مسایلی که از ان به عنوان «محدودیت» در خصوص فعالیت‌های برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشار شده، همخوانی با موضوع گزارش ندارد.

نماینده روسیه در سازمان ملل اضافه کرده است: برخی از مفاد گزارش دبیرکل، هیچ ارتباطی به دستور کار وی و همچنین قطعنامه (درباره برنامه هسته‌ای) ندارد.

در همین حالی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیشتر گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این سازمان را «کاملاً مغرضانه»، «جانبدارانه»، «نامتوازن» و «متعارض با روح و متن» توافق اتمی وین خوانده بود.

بهرام قاسمی روز دوشنبه ۲۸ تیر تلاش در جهت «تکرار رویکرد تقابلی» شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را «اقدامی غیرسازنده» خواند که «روح حاکم بر برجام و فضای مثبت ایجاد شده در نتیجه آن را مسموم خواهد ساخت».

بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت این سازمان که بخش‌هایی از آن هفته گذشته در خبرگزاری رویترز منتشر شده، اعلام کرده که آزمایش‌های موشکی ایران، با «روح» توافق اتمی وین «سازگار نیست».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

با این حال آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در فروردین ماه سال جاری در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران شده و همچنین از‌بان گی مون خواسته‌ بودند که اعلام کند، این آزمایش‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار است.

XS
SM
MD
LG