لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

نشست احمدی نژاد با جمعی از نمايندگان مجلس برگزار شد


محمود احمدی نژاد در جلسه با جمعی از نمایندگان مجلس
محمود احمدی نژاد در جلسه با جمعی از نمایندگان مجلس
گزارش ها حاکی است که «در حدود ۱۰۰ نماينده»‌ مجلس يکشنبه ۲۸ آبانماه، با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، ديدار کرده اند. یک نماینده منتقد دولت برگزاری این نشست را در راستای «دور زدن سوال از رئيس جمهور» دانسته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،‌ محمود احمدی نژاد در دیدار با این نمایندگان مجلس گفته است:« دولت بدون مجلس و مجلس بدون دولت معنا ندارد و دولت خود را همراه و دوست نمايندگان و بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی می‌داند.»

محمود احمدی نژاد اضافه کرده است: « اگر چه عده‌ای تلاش دارند با خبررسانی‌های ناجوانمردانه و دروغ‌پراکنی، القائاتی عليه دولت انجام دهند اما بی‌ترديد از چنين اقداماتی سودی نخواهند برد و دولت و مجلس با هم و در کنار يکديگر از موانع و فشارهای دشمنان عبور خواهند کرد.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران،‌ايسنا، علی طاهری نماينده مجلس در باره دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با محمود احمدی نژاد گفته است: حاضرين اعضای فراکسيون رهروان ولايت و اصولگرايان بودند.

در حالی علی طاهری گفته است که نمایندگان عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در نشست با محمود احمدی نژاد حضور داشتند که پیشتر یک عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت بود، اعضای این فراکسیون در این نشست شرکت نمی کنند.

کمال الدين پير موذن درباره جلسه روز یکشنبه فراکسيون رهروان ولايت مجلس به خبرگزاری ایلنا گفت: «اعضای فراکسيون رهروان ولايت در جلسه صبح امروز به توافق رسيدند که در نشست رئيس دولت با نمايندگان شرکت نکنند.»

کمال الدين پير موذن افزود: «اعضای فراکسيون رهروان ولايت بر اين نظر رسيده‌اند که اين دعوت از طرف معاون پارلمانی رئيس جمهور از نمايندگان صورت گرفته و در راستای دور زدن سوال از رئيس جمهور برگزار می‌شود که دولت در نظر دارد با برگزاری چنين نشست‌هايی اقتدار مجلس را زير سوال برد. »

حضور احمدی نژاد در مجلس و بحث وحدت

بهرام بيرانوند، نماينده اصولگرای مجلس، نيز به ايسنا ‌گفته است که اين جلسه سه ساعت به طول انجاميد.

اين نماينده عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس همچنين گفت: در مورد سوال از رييس‌جمهور نيز در اين جلسه بحث‌هايی شد که با توجه به اين‌که سوال حق نمايندگان است، ايشان بر همين اساس در مجلس برای پاسخگويی به سوال نمايندگان حضور می‌يابند.

حسين طلا ، عضو کميسيون اجتماعی مجلس،‌ نیز که در این نشست حاضر بوده به خبرگزاری فارس گفته است: دوستان ما در اين جلسه نگرانی‌هايی را درباره اين که حضور رئيس جمهور سبب وارد شدن ضرباتی به بحث وحدت شود، را مطرح کردند که رييس جمهور هم بر اين مسئله تأکيد کرد که چنين فضايی به هيچ عنوان ايجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری های جمهوری اسلامی، ایرنا،‌ و فارس در حدود «۱۰۰ نماينده»‌ در این نشست حضور داشتند.

اين نشست در حالی برگزار شده که گزارش ها حاکی است که طرح سئوال از محمود احمدی نژاد روال قانونی خود را طی خواهد کرد.

در اين زمينه،‌ روح الله بيگی، نماينده مجلس، به خبرگزاری کار ايران ، ايلنا،‌ درباره نشست فراکسيون روحانيون مجلس شورای اسلامی با علی لاريجانی گفت: گفت‌: در نشست امروز اعضای فراکسيون روحانيون مجلس با لاريجانی در رابطه با طرح سوال از رييس جمهور نيز بحث و گفت‌و‌گوهايی صورت گرفته است‌. ‌

اين نماينده مجلس اضافه کرده است: «(علی) لاريجانی به روحانيون مجلس گفت که طرح سوال روال عادی خود را طی خواهد کرد و طرح سوال مربوط به فراکسيون خاص يا رييس مجلس نمی‌باشد بلکه مربوط به طراحان سوال است و طرح سوال از رييس جمهور به هيچ عنوان منتفی نمی‌شود و رييس جمهور برای پاسخگوی به سوالات نمايندگان مجلس بايد در صحن علنی حاضر شود‌.»

طرح سؤال نمايندگان مجلس از رييس جمهوری ايران که محور اصلی آن آشفتگی بازار ارز است و يک ماه پيش با ۱۰۲ امضا به مجلس ارائه شده‌بود روز يکشنبه ۱۴ آبانماه اين بار با ۷۷ امضا از سوی مجلس اعلام وصول شد.

لطف الله فروزنده،‌معاون پارلمانی رييس جمهوری،‌ در اين زمينه گفته است: محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس پاسخگوی سوالات نمايندگان خواهد بود

به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»»، وابسته به صدا و سيما، لطف الله فروزنده همچنين اظهار داشت: طبق قانون رئيس جمهور تا ۱۴ آذر ماه فرصت دارد تا با حضور درمجلس پاسخگوی سوالات نمايندگان نيز باشد. دولت زمان حضور رئيس‌جمهور را مشخص و به هيئت رئيسه مجلس اعلام می‌کند تا در دستور کار مجلس قرار بگيرد که البته تا‌کنون زمان حضور رئيس‌جمهور مشخص نشده است

در همين زمينه،‌ حسين سبحانی‌نيا، نماينده مجلس،‌ با بيان اينکه محمود احمدی نژاد در آخرين مهلت خود به مجلس می‌آيد، گفت: ۱۴ آذر روز حضور رئيس جمهور در مجلس است.

به گزارش «خانه ملت»،‌خبرگزاری مجلس،‌ حسن سبحانی افزود:« با توجه به اينکه رئيس جمهور اين هفته نمی‌آيد و هفته بعد نيز زمان سرکشی نمايندگان به حوزه‌های انتخابيه‌شان است، لذا تنها زمان باقی‌مانده برای حضور رئيس جمهور، سه‌شنبه ‌۱۴ آذر خواهد بود.»

پيشتر نمایندگان اصولگر ا از احتمال مخالفت آيت الله علی خامنه ای،‌رهبر ايران،‌با طرح سئوال از محمود احمدی نژاد خبر داده بودند.

در همين زمينه، نمايندگان مجلس ايران در نشستی غير علنی در ۱۶ آبان موضوع سوال از رئيس جمهوری را مورد بررسی قرار دادند.

روح‌الله بيگی پس از اين جلسه غير علنی گفته بود: «مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال لاريجانی در مورد سوال از رئيس جمهور اعلام کردند که در اين زمينه نظری ندارند.»

محمود احمدی نژاد برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی روز ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۰ برای پاسخگوی به طرح سوال نمايندگان به مجلس رفت، اما پاسخ های او خشم نمايندگان را بر انگيخت.

در صورتی که طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس به اجرا در آيد اين دومين بار خواهد بود که رييس دولت دهم طی ۱۰ ماه گذشته برای پاسخگويی به پرسش‌های نمايندگان به مجلس فراخوانده می‌شود.
XS
SM
MD
LG