لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

آمريکا: فرهادی فرمانده قرارگاه ظفر نيروی قدس است


ژنرال کوين برگنر، يک سخنگوی ارتش آمريکا در عراق، می گوید که ایرانی بازداشت شده فرمانده قرارگاه ظفر نیروی قدس است
ژنرال کوين برگنر، يک سخنگوی ارتش آمريکا در عراق، می گوید که ایرانی بازداشت شده فرمانده قرارگاه ظفر نیروی قدس است

ژنرال کوين برگنر، يک سخنگوی ارتش آمريکا در عراق، روز چهارشنبه سوم اکتبر گفت فردی که در سليمانيه عراق توسط نیروهای آمريکايی بازداشت شده، «فرمانده قرارگاه ظفر» نيروی قدس سپاه پاسداران ايران بوده است.


نظاميان آمريکايی در بيستم سپتامبربا حمله به هتل پالاس شهر سليمانيه، سه ايرانی را که به همراه يک هيئت تجاری به کردستان عراق سفر کرده بودند را بازداشت کردند که بلافاصله دو نفر از آنها آزاد شدند. اما فردی بنام « محمودی فرهادی» را دربازداشت نگه داشتند.


ايران با محکوم کردن اقدام نيروهای نظامی آمريکا می گويد آقای فرهادی، يکی از مسئولان استانداری کرمانشاه است که به همراه یک هيئت تجاری به کردستان سفر کرده است، اما نيروهای آمريکايی با رد اظهارات مقام های ايرانی می گويند وی وابسته به نيروی قدس است.


به گفته ژنرال برگنر محمود فرهادی فرمانده قرارگاه ظفر يکی از واحد های سه گانه مرکز رمضان، در نيروی قدس سپاه، بوده که مسئوليت فعاليت های اين نيرو در مناطق ميان شمال و مرکز عراق را برعهده داشته است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال برگنر در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت قرارگاه ظفر کار ارسال سلاح، پول و افراد را به مناطق ياده شده را انجام می دهد و در کمک تسليحاتی به کسانی که ارتش آمريکا آنان را «عناصر بزهکار در خدمت ايران» می داند نقش داشته است.


به گفته ژنرال برگنر محمود فرهادی فرمانده قرارگاه ظفر يکی از واحد های سه گانه قرارگاه رمضان، در نيروی قدس سپاه، بوده که مسئوليت فعاليت های اين نيرو در مناطق ميان شمال و مرکز عراق را برعهده داشه است

در همین زمینه پیشتر، جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق و هوشيار زيباری، وزير امورخارجه اين کشور از مقام های آمريکايی خواسته بودند که ايرانی بازداشت شده را آزاد کند.


آقای طالبانی در نامه ای شديداللحن به ژنرال پتريوس و رايان کراکر، فرمانده نظامی و سفير آمريکا در عراق از بازداشت اين فرد ايرانی شديدا انتقاد کرده و نوشته بود : آمريکا با اين اقدام خود، کردها را «تحقير» و صلاحيت و حدود اختيارات قانونی آنها را «انکار» کرده است.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، نيز با صدور بيانيه ای، اين بازداشت را «نقض صريح کنوانسيون های بين المللی» خوانده و گفته بود که «چنين اقداماتی با هدف تخريب مناسبات ايران و عراق صورت می گيرد.»


واشينگتن بارها تهران را متهم کرده است که از طريق نيروی قدس در عراق مداخله می کند و باعث ايجاد بی ثباتی در آن کشور می شود.


مقامات ايرانی اين اتهامات را «بی پايه و اساس» خوانده و گفته اند: حضور نيروهای آمريکايی در عراق است که به بی ثباتی دامن می زند.


XS
SM
MD
LG