لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

استقبال بوش از توافق بر سر برنامه هسته ای کره شمالی


جورج بوش از توافق برسر برنامه هسته ای کره شمالی استقبال کرد
جورج بوش از توافق برسر برنامه هسته ای کره شمالی استقبال کرد

جورج بوش رييس جمهوری آمريکا روز سه شنبه سيزدهم فوريه از توافق با کره شمالی به عنوان «بهترين فرصت» برای تلاش های ديپلماتيک در راستای توقف برنامه توليد سلاح های هسته ای پيونگ يانگ ياد کرد.


جورج بوش با استقبال از توافق به دست آمده در مذاکرات شش جانبه گفت اين مذاکرات بهترين فرصت برای استفاده از ديپلماسی برای حل مساله برنامه هسته ای کره شمالی بود.


کره شمالی موافقت کرده که در ازای دريافت نفت تا دو ماه ديگر راکتور هسته ای اصلی خود در «يونگ بيون» را تعطيل کند

آقای بوش در بيانيه ای که توسط تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد خوانده شد، از نتايج مذاکرات شش جانبه با کره شمالی ابراز رضایت کرد.


پس از شش روز گفت و گوهای فشرده بين نمايندگان شش کشور آمريکا، روسيه، ژاپن، کره شمالی و کره جنوبی و چين روز سه شنبه همه طرف های مذاکره کننده بر سر طرح خلع سلاح اتمی کره شمالی به توافق رسيدند.


طبق اين طرح، کره شمالی موافقت کرده که در ازای دريافت نفت تا دو ماه ديگر راکتور هسته ای اصلی خود در «يونگ بيون» را تعطيل کند. طبق اين گزارش کره شمالی اعلام کرده است که در ازای دريافت کمک های بيشتر حاضر است فعاليت اين راکتور را به طور کامل متوقف کند.


پيامی برای ايران


کاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريکا با مثبت ارزيابی کردن مذاکرات شش جانبه گفت نتیجه اين مذاکرات پيامی است برای ايران که جامعه جهانی می تواند در برابر گسترش سلاح های هسته ای محکم و مقاوم بايستد.


خانم رايس در پاسخ به اين سئوال که آيا چنين توافقی به معنای «پاداش به رفتار بد» تلقی نخواهد شد، گفت اين پيامی به ايران است که جامعه جهانی می تواند منابع خود را متمرکز کرده و با همکاری همه جانبه و با ارايه مشوق ها و مجازات های به جا، فضاي مناسب ايجاد کند.


در همين حال يک مقام ديپلماتيک در باره توافق شش جانبه بر سر برنامه هسته کره شمالی گفت: چنانچه گام های اوليه با موفقيت برداشته شود ساير کشورها ۹۵۰ هزار تن ديگر سوخت به ارزش ۳۰۰ ميليون دلار آمريکا در اختيار کره شمالیقرار خواهند داد .


گزارش ها در باره احتمال تصويب اين طرح در حالی منتشر می شود که پيشاپيش انتقادهایی از اين طرح مطرح شده است.


XS
SM
MD
LG