لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

«ابی» به اعتصاب غذای روشنفکران ايرانی در نيويورک می پيوندد


ابی، خواننده سرشناس ايرانی، روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد که از برنامه اعتصاب غذای سه روزه اکبر گنجی در برابر سازمان ملل متحد اعلام حمايت کرده و به اعتصاب کنندگان خواهد پيوست.

ابراهيم حامدی، در بيانيه خود از همه ايرانيان مقيم آمريکا درخواست کرده است تا با حضور انبوه خود در اين تحصن، به ياری زندانيان بشتابند، و برای آزادی آنان کاری انجام دهند.

اکبر گنجی و ديگر روشنفکران ايرانی قرار است از روز ۳۱ تير تا دوم مرداد ماه، ۲۲ تا ۲۴ ژوئيه، در اعتراض به اعمال خشونت جمهوری اسلامی عليه معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در ايران در برابر ساختمان سازمان ملل متحد در نيويورک دست به اعتصاب غذا بزنند.

«ابی» در بيانيه خود نوشته است:«من هم به عنوان يک ايرانی که قلب اش با ايران و ايرانيان است،در سومين روز اعتصاب غذا(۲ مرداد، ۲۴ جولای) شرکت می کنم تا همراه شما صدای اعتراض مردم ايران را به گوش جهانيان برسانيم. بايد دستها را در دست يکديگر گذارد و در برابر ظلمت و تاريکی ايستاد».

«ابی» در ادامه بيانيه خود نسبت به وضعيت بازداشت شدگان ناآرامی های پس از اعلام نتایج انتخابات ابراز نگرانی کرده است.

ابی نوشته است:« اينک دهها تن از فعالان سياسی و مدافعان حقوق بشر در شرايطی دشوار در زندان ها اسير شده اند. بايد به داد آنها رسيد. می دانم که دل من و شما پيش آنهاست. «ندا» و «منصور» و دهها تن ديگر را به شهادت رساندند. آنها قهرمانان واقعی ايران زمين اند. من نگران جان بازداشت شدگانم».

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تظاهرات اعتراضی به نتيجه اين انتخابات بود. يک نماينده مجلس به نقل از دادستان کل کشور گفته بود دست کم دو هزار و پانصد نفر در جريان اين اعتراضات بازداشت شده اند که پانصد نفر از آنها همچنان در زندان به سر می برند.

بر اساس آمارهای رسمی دست‌کم ۲۰ نفر در روايدادهای پس از انتخابات به دست بسيج يا نيروهای انتظامی کشته شده‌اند. آمار غير رسمی تعداد کشته شدگان را بيش از صد نفر می داند.

۲۶ تن از روشنفکران، فعالان سياسی و مدافعان حقوق بشر با انتشار نامه ای اعلام کردند در حمايت از جنبش اعتراضی در ايران، در برابر سازمان ملل متحد در نيويورک اعتصاب غذا می کنند.

« پشتيبانی از جنبش سبز مردم ايران و محکوم کردن تقلب گسترده در انتخابات، سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی و بازداشت غيرقانونی صدها شهروند و فعال سياسی و اجتماعی» از جمله اهداف اعتصاب غذای امضاکنندگان نامه در مقابل سازمان ملل متحد در نيويورک است.

امضاءکنندگان نامه اعتصاب غذا، با اشاره به آنچه « کودتای دولت حاکم بر ايران» عليه مردم ناميده اند، نوشته اند: « ... دولت برآمده از کودتا در برابر موج اعتراضات گسترده، اما آرام و صلح جويانه مردم نسبت به نقض آشکار حقوق اساسی شان دست به سرکوبی بسيار خشونت آميز و بی رحمانه زده است.»

پيشتر گوگوش ، ديگر خواننده سرشناس ايرانی، نيز ضمن اعلام حمايت از اعتصاب غذای روشنفکران در برابر سازمان ملل متحد اعلام کرد که در نخستين روز اين اعتصاب شرکت خواهد کرد.

گوگوش در اين زمينه در وبلاگش نوشته است:« من هم به عنوان يک ايرانی ، که دل در گرو آبادی و آزادی و سربلندی ايران دارد،در اولين روز اين برنامه (۳۱ تير- ۲۲ جولای) در کنار شما در اين تحصن شرکت خواهم کرد تا بتوانيم برای آزادی کليه ی زندانيان سياسی- عقيدتی گامی به پيش برداريم.»
XS
SM
MD
LG