لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

دو عضو سنای آمريکا خواهان آزادی هاله اسفندياری شدند


هيلاری کلينتون سناتور دموکرات و گوردون اسميت سناتور جمهوريخواه خواستار آزادی بی قيد و شرط دکتر هاله اسفندياری شدند
هيلاری کلينتون سناتور دموکرات و گوردون اسميت سناتور جمهوريخواه خواستار آزادی بی قيد و شرط دکتر هاله اسفندياری شدند

همزمان با درخواست هيلاری کلينتون و گوردون اسميت، دو عضو سنای آمريکا، برای آزادی بدون قيد و شرط هاله اسفندياری، منوچهر متکی، وزير امورخارجه جمهوری اسلامی از واشينگتن خواست در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکند.


هيلاری کلينتون سناتور دموکرات و گوردون اسميت سناتور جمهوريخواه در لايحه ای به سنای آمريکا خواستار آزادی بی قيد و شرط دکتر هاله اسفندياری پژوهشگر ايرانی- آمريکايی شدند.


اين لايحه دستگيری، بازجويی و زندانی کردن دکتر هاله اسفندياری را به مثابه اقدامی عمدی، تحريک آميز و غير قانونی محکوم کرده و خواهان آزادی بدون قيد شرط اين پژوهشگر شده است.


در همین زمینه، بارنی فرانک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گفت وگو با مهتاب فرید خبرنگار رادیو فردا گفت:« به نطر من این تکان دهنده است. این خانم برای دیدار از مادر بیمارش به ایران سفر کرده که موضوعی انسانی است. این بربریت است. هیچ کشور متمدنی این کار ار نمی کند».


دکترهاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی – آمريکايی که برای ديدار با مادرش به ايران سفر کرده بود، چهار ماه پس از ربوده شدن گذرنامه های ايرانی و آمريکايی اش، روز سه شنبه هجدهم ارديبهشت بازداشت شد.


وی که مديريت برنامه مطالعاتی خاورميانه را در مرکز تحقيقات «وودرو ويلسون» به عهده دارد، از ماه دسامبر و پس از ورود به ايران اجازه خروج از اين کشور را نيافته و سرانجام پس از بازداشت به زندان اوين منتقل شده است.


هيلاری کلينتون که يکی از کانديداهای حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری سال آينده در ايالات متحده است، در بيانيه ای که هفته گذشته منتشر کرد، با «نامعلوم» خواندن علت حبس هاله اسفندياری گفته بود: «من از اينکه دولت ايران، اين محقق را به دليل نامعلومی بازداشت کرده نگرانم.»


خانم کلينتون با اشاره به «نقش مهم اين محقق در مطالعات بين المللی درباره زنان و مسايل سياسی ايران»اضافه کرده بود: «اين حبس با ماهيت کار هاله اسفندياری در تضاد است، چرا که او در راستای دموکراسی و آزادی برای مردمی کار می کند که تحت سلطه حکومت های مستبد زندگی می کنند. من از دولت ايران می خواهم که دکتر اسفندياری را هر چه سريعتر آزاد کند.»


اگر اتباع ايرانی همانند اتباع ديگر کشورها تخلفی در ايران انجام دهند پس از طی مراحل قانونی و قضايی تعيين تکليف می‌شوند
منوچهر متکی

متکی: آمريکا در امور داخلی ديگر کشورها دخالت نکند


از سوی ديگر منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران، مساله دستگيری هاله اسفندياری را موضوعی داخلی دانست و از آمريکا خواست در اين مورد دخالت نکند.


آقای متکی روز جمعه گفت: «بهتر است آمريکايی‌ها در حوزه وظايف خود اظهار نظر کنند و دخالت بی‌جا در امور داخلی ديگر کشورها خودداری کنند».


وزير امورخارجه جمهوری اسلامی درباره سير پرونده اين پژوهشگر ايرانی-آمريکايی گفت:« اگر اتباع ايرانی همانند اتباع ديگر کشورها تخلفی در ايران انجام دهند پس از طی مراحل قانونی و قضايی تعيين تکليف می‌شوند.»


پيشتر شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، يکی از وکلای برگزيده شده از سوی کانون مدافعان حقوق بشر برای هاله اسفندياری، گفته بود که مقام های قضايی درخواست او برای وکالت خانم اسفندياری را رد کرده اند.


خانم عبادی در گفت وگو با راديو فردا تصريح کرده بود که بازپرس پرونده نه تنها اجازه ملاقات با هاله اسفندياری را رد کرد، بلکه اظهار داشت که «هاله اسفندياری گفته است وکيل نمی خواهد».


شيرين عبادی افزوده بود: «اين گفته بازپرس پرونده در حالی است که مادر هاله اسفندياری می گويد که دخترش در تماسی تلفنی که با وی داشته از او خواسته است که برايش از کانون مدافعان حقوق بشر وکيل اختيار کند.»


XS
SM
MD
LG