لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

اميدواری اشتون به دور تازه مذاکرات برای حل مناقشه هسته ای ايران


کاترین اشتون به همراه هوشيار زيباری، وزير امورخارجه عراق
کاترین اشتون به همراه هوشيار زيباری، وزير امورخارجه عراق

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز جمعه ابراز اميدواری کرده است که دور تازه مذاکرت ايران و گروه ۱+۵ به دستيابی به مبنايی برای حل مناقشه هسته ای ايران منجر شود.

قرار است ايران و کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، دور دوم مذاکرات خود را در روز سوم خرداد، ۲۳ ماه مه، در بغداد برگزار کنند.

کاترين اشتون، که نمايندگی کشورهای ۱+۵ در مذاکره با ايران برعهده دارد، گفته است که به دور تازه مذاکرات هسته ای با ايران بسيار اميدوار است.

خانم اشتون که در بروکسل با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: ما آمده ایم «برای آغاز پايان برنامه تسليحات هسته ای ايران.»

وی اضافه کرده است: « اميدورام که آغاز موفقيت را ببينيم.»

کشورهای غربی ايران را متهم مي کنند که در صدد دستيابی به سلاح اتمی است. اين در حالی است که ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد، برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و برای توليد انرژی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، خانم اشتون با به کار گيری لفظ «برنامه تسلیحات هسته ای ايران » فراتر از زبان رايج در بين ديپلمات های غربی رفته است. چرا که اين ديپلمات ها اقدامات ايران را بمثابه تلاش در راستای دستيابی به توان تسليحات هسته ای ارزيابی می کنند، ولی خانم اشتون به صراحت از برنامه تسليحات هسته ای ايران صحبت کرده است.

جيمز کلاپر، مدير اداره اطلاعات ملی آمريکا در ژانويه سال جاری گفته بود، ايران در حال توسعه بخش های مختلف برنامه اتمی خود است تا ضمن باز گذاشتن همه گزينه در صورت نياز، از امکان توليد تسليحات هسته ای برخوردار شود.

جيمزکلاپر با اين حال گفته بود نمی داند که آيا ايران در نهايت تصميم به ساخت سلاح اتمی خواهد گرفت يا نه.

دور تازه گفت وگوهای هسته ای ايران و گروه ۱+۵ پس از يک توقف ۱۵ ماهه در ۱۴ آوريل در استانبول برگزار شد و قرار است دور دوم اين مذاکرات در بغداد برگزار شود.

خانم اشتون که روزجمعه به همراه هوشيار زيباری، وزير امورخارجه عراق صحبت می کرد، درباره مذاکرات بغداد گفته است که وی اين مذاکرات را به صورت گفت وگوهای جدی هدايت خواهد کرد تا به نتايج «مشخص و قطعی» منجر شود.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، ماه گذشته و پس از دور اول مذاکرات در استانبول ، توصيه کرده بود: «غرب در فاصله باقيمانده تا مذاکرات بغداد در جهت اعتمادسازی حرکت کرده و در اين مسير نسبت به رفع تحريم‌ها (عليه ايران) اقدام کند.»

اما ديپلمات های غربی می گويند، ايران بايد ابتدا گام های مشخص و واقعی در راستای رفع نگرانی های بين المللی بردارد.

از آغاز سال جاری میلادی تحریم های یکجانبه کشورهای غربی علیه ایران بخش های انرژی و سیستم بانکی و مالی این کشور را هدف قرار داده اند، اما اتحاديه اروپا از ماه ژوئيه تحريم نفتی ايران را به طور کامل به اجرا می گذارد.

XS
SM
MD
LG