لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

خوشبينی درباره حل مشکل خروج پژوهشگر فرانسوی از ايران


ژان باپتيست ماتی، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه، ابراز امیدواری کرد که مشکل پژوهشگر فرانسوی به زودی حل شود
ژان باپتيست ماتی، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه، ابراز امیدواری کرد که مشکل پژوهشگر فرانسوی به زودی حل شود

ژان باپتيست ماتی، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه، روزجمعه ششم آوريل، ابراز اميدواری کرد که مشکل منع خروج پژوهشگر فرانسوی در ايران به زودی حل شود.


استفان دودونیون، اسلام شناس و متخصص امور آسيای ميانه که برای مرکز ملی تحقيقات علمی فرانسه کار می کند، روز سی ام ژانويه برابر با دهم بهمن سال ۱۳۸۵، به هنگام عکسبرداری از يک مراسم مذهبی درشهر کنارک در نزديکی چابهار دراستان سيستان بلوچستان دستگير شده و پس از مدت کوتاهی آزاد شد، اما پليس ايران پاسپورت او را باز نگرداند.


سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه درباره تماس با مقام های ايرانی و واکنش مثبت آنها، گفت: «ما اميدواریم که خيلی سريع مشکلات اداری و برگرداندن پاسپورت آقای دودوينون حل شود و او بتواند ايران را ترک کند.»


استفان دودونیون، ۴۵ ساله به روزنامه فرانسوی لفيگارو گفته است به هنگام عکاسی از مراسم روز عاشورا و واکنش اهل تسنن به اين رويداد در شهر کنارک توسط نيروی انتظامی دستگير شده است.


استفان دودونیون، ۴۵ ساله اسلام شناس و متخصص امور آسيای ميانه به هنگام عکسبرداری از مراسم روز عاشورا و واکنش اهل تسنن به اين رويداد در شهر کنارک توسط نيروی انتظامی دستگير شد

اين پژوهشگر فرانسوی در ادامه گفت وگوی خود با روزنامه لفيگارو افزوده است که به هنگام بازجويی درباره موضوع تحقيق خود يعنی اهل تسنن جنوب شرقی ايران به نيروهای امنيتی محلی توضح داده است. اما ماموران به وی گفته اند که درباره موضوع جالبی تحقيق می کند اما انها تمايلی ندارند که اين مسايل مطرح شود.


طبق اين گزارش ماموران امنيتی به آقای دودونیون گفته اند که کنارک منطقه حساس و نقطه صفر نظامی است. اما اين پژوهشگر فرانسوی معتقد است چنين نشانه هايی را احساس نکرده است.


آقای دودونيون پيش از اين سه بار به اين منطقه در نزديکی مرز پاکستان و افغانستان سفر کرده است.
فليپ دوست بلازی وزير امورخارجه فرانسه اوايل هفته جاری گفته بود که براي اطمينان حاصل کردن از دريافت اجازه خروج اين پژوهشگر فرانسوی با مقام های ايرانی تماس گرفته شده است.


پيشتر روزنامه لوموند درهمين زمينه گزارش داده بود که آقای دودونيون دارای همسر ايرانی است و به زبان فارسی مسلط است.


به گزارش اين روزنامه، اين پژوهشگر فرانسوی تا پايان بررسی های پليس ايران درباره اهداف سفر وی به استان سيستان بلوچستان در بازداشت خانگی در تهران به سر خواهد برد.


هفته گذشته هنگامی که علی آهنی سفير ايران درپاريس دراعتراض به دستگيری ۱۵ ملوان بريتانيايی به وزارت امورخارجه فرانسه احضار شد، مساله اين پژوهشگر فرانسوی نيز مورد بحث قرار گرفت.


به گزارش روزنامه لوموند، اين پژوهشگر و اسلام شناس فرانسوی در طرحی تحقيقاتی با دانشگاه زاهدان درباره مدارس دينی اهل تسنن همکاری می کرده است.


هم اکنون اين پژوهشگر فرانسوی با خانواده همسرش در تهران زندگی می کند.


XS
SM
MD
LG