لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

جروزالم پست: فروش کالاهای آلمانی با کاربرد دوگانه به ايران


 نمایی از یکی از بنادر استان خوزستان
نمایی از یکی از بنادر استان خوزستان
روزنامه جروزالم پست، چاپ اسرائيل روز دوشنبه طی گزارشی از عدم کاهش تجارت دوجانبه ايران و آلمان، به رغم تحريمهای بين المللی برای وادار کردن جمهوری اسلامی به دست کشيدن از برنامه مناقشه برانگيز هسته ای خبر داده و افزوده است که برخی شرکتهای آلمانی هنوز هم فروش اقلامی که کاربرد دوگانه (صلح آميز و نظامی) دارند را به ايران ادامه می دهند.

جروزالم پست می نويسد که بر اساس ليست بدون سانسوری از تجارت ايران و آلمان که به دستش رسيده است، صدها شرکت ايرانی و آلمانی در حال توسعه روابط بازرگانی دوجانبه هستند.

خلاصه ای از گزارش جروزالم پست به شرح زير است:

شرکتهای آلمانی تجهيزات سنگين حفر تونل در اختيار ايران قرار داده اند، در حالی که ايران سايت غنی سازی فوردو را در دل کوهها ساخته است و اين تجهيزات که قادر به حفاری تا عمق ۶۰۰۰ متر هستند، می توانند برای حفاری و ساخت سايتهای غنی سازی در عمق بيشتری از زمين استفاده شوند.

برخی از تجار که بخاطر خدشه وارد نشدن به خوشنامی و اعتبار آنها، خواسته اند که نامشان برده نشود، گفته اند که شرکت غول مهندسی «هرن کنشت اِی جی» که دفتر مرکزی آن در ايالت بادن-وورتمبر آلمان قرار دارد، برخی تجهيزات سنگين حفاری تونل تا عمق ۶۰۰۰ متر را در اختيار ايران قرار داده است.

يک نماينده اين شرکت در جواب سوال جورازلم پست، از طريق پست الکترونيکی چنين پاسخ داده است که به اين شرکت (از طرف ايران) کاملا اطمينان داده شده است که تجهيزات حفاری مهندسی و خدامات فروخته شده به ايران، کاملا برای مصارف صلح آميز مانند حفر تونل مترو، تونل فاضلاب و آبکشی استفاده خواهد شد.

با اين وجود هنوز مشخص نيست که ايران در آينده، يا حتی هم اکنون نيز اين تجهيزات را برای مقاصد هسته ای استفاده می کند يا نه.

کالاهايی با کاربرد دوگانه برای صادرات به تاييد رسمی اداره فدرال کنترل اقتصادی و صادرات آلمان نياز دارند. ويکتور آندرس سخنگوی اين اداره در جواب سوال روزنامه جزورالم پست گفته است که نمی تواند در اين باره اظهار نظر کند، چرا که قوانين اجازه فاش کردن مسائل محرمانه تجاری و صنعتی را نمی دهد. نماينده شرکت «هرن کنشت اِی جی» گفته بود که برای صادرات تجهيزات حفاری به ايران از اين اداره مجوز گرفته شده است.

آندرس در ادامه گفته است که در سال ۲۰۱۱ به ۵۷۹ درخواست مجوز داده است از جمله کالاهای صنعتی که شامل تحريم‌ها عليه ايران می‌شوند. ارزش اين معاملات آلمانی – ايرانی کمی بيش از ۶۵ ميليون يورو بوده است.

ماه گذشته اداره فدرال کنترل اقتصادی و صادرات آلمان اعلام کرد که حجم تجارت دوجانبه ايران با آلمان در سال ۲۰۱۱ نزديک به ۴ ميليارد يورو بوده است که ۷۷۸ ميليون آن، سهم صادرات ايران به آلمان است.

نماينده شرکت «هرن کنشت اِی جی» به اين روزنامه اطمينان داده است که اين شرکت هرگز با ايران وارد معامله ای نمی شود که مردم و دولت اسرائيل در را معرض خطر قرار دهد، با اينهمه در حالی که از سال ۲۰۱۰ اتحاديه اروپا تحريمهای سختی را، از جمله ممنوعيت فروش فن آوريهای صنعت نفت و گاز عليه ايران وضع کرده است، اين شرکت در مهم‌ترين نمايشگاه تجارت نفت ايران در سال جاری ميلادی شرکت کرده است.

برای شرکت در اين نمايشگاه، شرکت‌ها بايستی هزينه ثبت‌نام خود را به بانک ملت که بخاطر دست داشتن در برنامه هسته ای ايران تحت تحريم‌های اتحاديه اروپا و آمريکا قرار دارد، بفرستند.

اين شرکت در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت هزينه ها از طريق باک ملت پاسخی نداده است.

همچنين، شرکت «مرک ک جی اِی اِی»، يکی از شرکتهای غول مواد شيميايی و داروسازی مدتهاست که در ايران فعاليت می کند، شرکتی که سخنگوی «راز نگهدار» آن، تنها با عبارتی کوتاه مبنی بر اينکه «اين شرکت با رعايت تمامی ضوابط قانونی با ايران همکاری می کند»، به سوال روزنامه جزورالم پست جواب داده است.

به غير از اين شرکتها، «ليند متريال هندلينگ » آلمان نيز که در کار توليد بيلهای مکانيکی است، نيز در سال گذشته با ايران داد و ستد داشته است، بطوری که سخنگوی اين شرکت تاييد کرده است که طی سال ۲۰۱۱، اين شرکت در مجموع ۳۰ جرثقيل قدرتمند چنگک دار به ارزش ۸۰۰ هزار يورو به ايران فروخته است، اما از دسامبر سال گذشته، هيچ معامله ای با ايران انجام نداده است.
XS
SM
MD
LG