لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

شورای نگهبان: گروه‌های بی‌هويتی موضوع کميته صيانت از آرای مجلس نهم را پيش کشيده‌اند


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، گفته است، بحث تشکيل کميته صيانت از آرای مجلس نهم توسط اصولگرايان مطرح نشده است، بلکه «گروه‌های بی‌هويتی اين موضوع را پيش کشيده‌اند» و شورای نگهبان هيچ مرجع ديگری را برای ورود به انتخابات «صالح» نمی داند.

عباسعلی کدخدايی در گفت وگو با روزنامه شرق که روز سه شنبه منتشر شده است، می گويد:«در انتخابات پيشين دوستان اصلاح‌طلب رسما بحث کميته صيانت از آرا را مطرح کردند. اما الان گروه‌های بی‌هويتی اين موضوع را پيش کشيده‌اند. من نشنيدم که گروه مشخصی از اصولگرايان اين موضوع را مطرح کرده باشند؛ به نظر می‌رسد گاهی‌اوقات فضاهای انتخاباتی است که موجب می‌شود برخی از گروه‌ها به خاطر جلب توجه مردم از اين حرف‌ها بزنند.»

برخی از نمايندگان اصولگرای مجلس هشتم طی ماههای اخیر در خصوص صحت نتايج انتخابات مجلس نهم که قرار است در اسفندماه برگزار شود، تذکراتی را مطرح کرده اند.

ابتدا اسدالله بادامچيان، نماينده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری از تشکيل يک کميته منتخب ۹ نفره با هدف «پرهيز دولت از دخالت در انتخابات مجلس» خبر داد.

وی اضافه کرده بود: «ممکن است برخی از اطرافيان همچون استانداران، فرمانداران، و بخشداران دخالت غيرمجاز در انتخابات انجام دهند، لذا ۹ نفر انتخابی رئيس‌جمهوری قرار است کمک کار دولت باشند.»

در همين زمينه، نورالله حيدری‌دستنايی، نماينده کوهرنگ و عضو فراکسيون موتلفه اسلامی، نیز گفته است: «اگر جريان انحرافی بخواهد به‌صورت معنادار در انتخابات دخالت کند، نمايندگان مجلس بايد با تصويب طرحی دوفوريتی، يک نهاد مستقل تشکيل دهند و اجرای انتخابات را از دولت بگيرند تا از آرای مردم صيانت شود.»

«جريان انحرافی» عنوانی است که اصولگرايان حامی آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای معرفی برخی از نزديکان محمود احمدی نژاد، رييس جمهور، در دولت دهم به کار می برند.

نورالله حيدری‌دستنايی همچنين گفته بود:«تحرکات جريان انحرافی در دو سال اخير، به‌ويژه تکرار اعمال غيرقانونی، باعث پديدآمدن نوعی ترس در جامعه شده که ممکن است اين جريان در انتخابات آينده مجلس نيز دست به تحرکات مشکوکی برای برنده‌شدن بزند؛ لذا بايد از همه ظرفيت‌ها برای برگزاری انتخابات سالم و ملزم‌کردن دولت به رعايت بی‌طرفی استفاده کرد.»

اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری کار ايران ايلنا، سايت رجانيوز خبر از ايجاد تشکلی با عنوان «جنبش حراست از آرای مستضعفين» داده است و هدف آن‌را «حفظ و صيانت» از «رأی و نظر مستضعفين» اعلام کرده است. در بيانيه اين گروه مقصود از واژه مستضعفين «مردم شهرهای کوچک و روستاها» بيان شده که در مقابل «طبقه متوسط جديد و مرفهين» قرار دارد.

پيشتر اسماعيل کوثری، از اعضای فراکسيون انقلاب اسلامی مجلس، به سايت «آفتاب» گفته بود: جريان نزديک به اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، در صدد است تا ۱۰۰ تا ۱۵۰ کرسی مجلس نهم را به دست اورد.

حسين ابراهيمی، نائب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، نيز در خصوص فعاليت های جريان نزديک به دولت دهم در انتخابات مجلس نهم گفته بود:«جريان انحرافی نزديک دولت مجموعا سناريويی را برای آينده ديده بودند و بنا داشتند به هر طريق ممکن استانداران، فرماندارن و بخشداران را جزو ستاد انتخاباتی شان قرار دهند. »

رد صلاحيت اصلاح طلبان

عباسعلی کدخدايی همچنين در پاسخ به پرسش روزنامه شرق در خصوص رد صلاحيت اصلاح طلبان گفته است: «وقتی که می‌بينيد در يک دوره مجلس، کسانی که عليه قانون اساسی موضع‌گيری می‌کنند عمدتا به يکی از جناح‌های موجود در کشور منسوب هستند، طبعا اينها رفتارشان با شرايطی که در قانون انتخابات وجود دارد مغاير است.»

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اين پرسش روزنامه شرق که « چرا اکثريت مطلق رد صلاحيت‌شدگان از يک رنگ هستند؟» گفته است:«اين را بايد از آنها سوال کنيد. اين که چرا رفتار آنها با قانون مغاير است. حرف ما اين است که چه کسانی بيشتر عليه نهادهای نظام و منافع ملی نظام عمل کرده‌اند. چه کسانی عليه منافع نظام، گفتار يا رفتارهايی داشته‌اند.»

شمار زيادی از دواطلبان اصلاح طلب مجلس ششم توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و طی روز های اخير برخی از چهرهای اصولگرا از جمله علی مطهری گفته که شورای نگهبان نبايد اصلاح طلبانی خواهان شرکت در انتخابات مجلس نهم هستند را رد صلاحيت کند.
XS
SM
MD
LG