لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

«دانشجویان دستگیر شده با خطر شکنجه مواجه اند»


سازمان ديده بان حقوق بشر اعلام کرد که دستگاه قضايی ايران بايد فورا هشت روزنامه نگار را آزاد کند
سازمان ديده بان حقوق بشر اعلام کرد که دستگاه قضايی ايران بايد فورا هشت روزنامه نگار را آزاد کند

سازمان ديده بان حقوق بشر روز جمعه اول تیر اعلام کرد که دستگاه قضايی ايران بايد فورا هشت روزنامه نگار و فعال دانشجويی را که تحت عنوان توهين به مقدسات اسلامی در هفته های اخير بازداشت شده اند، آزاد کند.


در بیانیه سازمان دیدبان آمده است: «علی رضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضایيه در ۱۱ ارديبهشت به خبرنگاران گفته بود که ناشران اين نشريات توهين آميز و پرخاشگر به هيچوجه دانشجو نيستند. با اين وجود، وزارت اطلاعات که کارهای امنيتی را انجام می دهد ، هشت دانشجوی دانشگاه اميرکبير را در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوين ، در سلول انفرادی نگهداری می کند، جايی که آنها در معرض خطر شکنجه و بد رفتاری هستند».


به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر درست در زمانی که بدنه دانشجويی آماده برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشجويان می شد، ماموران وزارت اطلاعات در حد فاصل ۱۲ ارديبهشت تا ۱۴ خرداد، هشت دانشجو را بازداشت و روانه زندان کردند. دانشجويان هر گونه نقشی در انتشار اين نشريات را تکذيب کرده و اعلام کردند نشريات منتشر شده جعلی هستند.


سارا لی ويتسون مدير خاور ميانه سازمان ديده بان حقوق بشر گفت:«مقامات ايران از سست ترين استدلال ها برای بازداشت روزنامه نگاران و فعالان دانشجويی استفاده کرده اند».


وی افزود: «حکومت اعمال فشار و برخورد های سختگيرانه را دقيقا زمانی انجام داد که دانشگاه مهيای برگزاری انتخابات دانشجويی می شد».


سازمان ديده بان حقوق بشراعلام کرد: «بازداشت طولانی مدت اين دانشجويان بخصوص در شرايط سلول انفرادی که دربرخی موارد افزون بر پنجاه روز است ، شائبه به خطر افتادن سلامت روانی آنها را جدی می سازد و همچنين نگرانی از شکنجه را افزايش می دهد.اين دانشجويان در تمام دوران بازداشت از حق دسترسی به خانواده ها و وکلای خود محروم بوده اند».


سازمان ديده بان حقوق بشر مراتب نگرانی خود را از صحت سلامت روانی و جسمانی تمامی بازداشت شدگان وبخصوص هاله اسفندياری که ۷۳ سال و کیان تاج بخش اعلام کرده است

به گفته این سازمان حقوق بشری فعالان دانشجويی با خطر جدی اذيت و آزار فيزيکی و شکنجه در بازداشتگاه های امنيتی مواجه هستند.


سازمان ديده بان حقوق بشر تصریح کرد که بيش از ده ها مصاحبه با دانشجويان زندانی سابق انجام داده است که همگی شهادت داده اند که از همان ابتدا از سوی بازجويان مورد بد رفتاری فيزيکی قرار گرفتند تا اعترافات دروغين و خلاف واقع بيان کنند.


موج اخير بازداشت های دانشجويی زمانی آغاز شد که دانشجويان دانشگاه امير کبير برای برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشجويان برنامه ريزی کرده بودند. در ۸ اريبهشت ماه چهار نشريه که از شکل وشمايل و لوگوی مشابه با نشريات دانشجويی اين دانشگاه برخوردار بودند ، توسط افراد ناشناس در صحن عمومی توزيع شدند.


اين نشريات آنگونه که اعلام شده است ، حاوی مقالات متعددی بودند که در آنها به مقدسات اسلامی توهين شده بود.سردبيران چهار نشريه که مقالات فوق به نام روزنامه های شان منتشر شده بود ، فورا انتساب آنها به خود را رد کردند و اعلام داشتند که آنها جعلی هستند.


علی رغم اينکه سخنگوی قوه قضائيه در روز ۱۲ ارديبهشت ماه به خبرنگاران گفت که مقالات توهين آميز ربطی به دانشجويان ندارد ، ماموران وزارت اطلاعات سردبيران اين نشريات را بازداشت کردند.آنها احمد قصابان سردبير نشريه دانشجويی سحر را در ۹ اريبهشت و مقداد خليل پور عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير را در ۱۲ ارديبهشت ماه بازداشت کردند.


با وجود فضای سخت و سنگينی که پس از انتشار نشريات ياد شده در دانشگاه ايجاد شده بود ، دانشجويان توانستند انتخابات انجمن اسلامی دانشجويان را در ۱۳ و ۱۴ ارديبهشت ماه برگزار کنند.


به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر، دانشجويان مرتبط با بسيج دانشجويی و مسئولان دانشگاه تلاش زيادی کردند تا از طريق درگيری فيزيکی و تهديد انتخابات را به هم بزنند ، اما موفق به ممانعت از برگزاری انتخابات نشدند.


حاکميت پس از برگزاری انتخابات، دانشجويان بيشتری را که در زمينه نشريات دانشجويی فعاليت داشتند، به اضافه چند فعال دانشجويی ديگر بازداشت کرد. ديگر دانشجويانی که در حال حاضر در زندان به سر می برند عبارتند از : پويان محموديان سردبير ريوار ، مجيد شيخ پور سردبير سر خط ، مجيد توکلی عضو جديد و انتخاب شده شورای مرکزی انجمن اسلامی .


مقامات مسئول همچنين سه عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی به نام های احسان منصوری ،عباس حکيم زاده و علی صابری را نيز بازداشت کردند.


در همين زمان وزرات اطلاعات همچنان سه ايرانی-آمريکايی را در سلول های انفرادی بازداشتگاه ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگه داری می کند واجازه ملاقات آنها با خانواده و وکلای شان را نمی دهد.


ماموران وزارت اطلاعات هاله اسفندياری و علی شاکری را در ۱۷ خرداد و کيان تاجبخش را در ۲۰ خرداد بازداشت کردند.


سازمان ديده بان حقوق بشر مراتب نگرانی خود را از صحت سلامت روانی و جسمانی تمامی بازداشت شدگان وبخصوص هاله اسفندياری که ۷۳ سال دارد ، اعلام کرد.


خانم ويتسون گفت:«دستگاه قضايی ايران از سلول های انفرادی به عنوان حربه ای برای شکستن زندانيان و اخذ اعترافات اجباری و خلاف واقع استفاده می کند.بر اساس قوانين بين المللی و داخلی ايران هر گونه اعترافی تحت چنين شرايطی فاقد ارزش است»


سازمان ديده بان حقوق بشر، مصرانه از دست اندرکاران حکومت ايران خواست تا به شکنجه و بد رفتاری پايان دهند و روزنامه نگاران و فعالان دانشجويی که به دلايل سياسی بازداشت شده اند ، را آزاد کنند.


XS
SM
MD
LG