لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

دهها تن از دانشگاهيان در آمريکا و اروپا اعدام های اخير در ايران را محکوم کردند


دهها تن از اساتيد و روشنفکران در آمريکا و اروپا در بيانيه ای با محکوم کردن اعدام های اخير در ايران از سازمان های بين المللی و سازمان ملل متحد خواسته اند جمهوری اسلامی را در اعدام‌های دسته‌جمعی مخالفان سياسی مسئول و مقصر بشناسد.

روز يکشنبه قوه قضاييه ايران اعلام کرد فرزاد کمانگر، شيرين علم‌هويی، علی حيدريان، فرهاد وکيلی و مهدی اسلاميان، به اتهام آنچه که عضويت در گروه های «ضد انقلاب» خوانده شده، در زندان اوين اعدام شده اند.

این استادان دانشگاه و روشنفکران در بیانیه خود نوشته اند:« از دولت‌های جهان مصرانه می‌خواهيم تا تامين و رعايت حقوق بشر و کرامت انسانی را پيش‌شرط ضروری هر گونه مراوده با جمهوری اسلامی ايران قرار دهند».

نيکی کدی، دانشگاه کالیفرنیا، مهرزاد بروجردی، دانشگاه سیراکیوز، سهراب بهداد، دانشگاه دنیسون اوهایو، منصور معدل، دانشگاه میشیگان، فرهاد نعمانی، دانشگاه آمریکایی در پاریس، ميثاق پارسا، دانشگاه دراتموث،نیره توحیدی، دانشگاه دولتی کالیفرنیا، عباس میلانی، دانشگاه استانفورد، اکبر مهدی، مجتبی مهدوی، حسین کمالی، الهیار کنگرلو، حسين ضيايی، دانشگاه کالیفرنیا، و محمود کريمی حکاک، سییناکالج نیویورک، از جمله امضا کنندگان اين بيانيه هستند.

در اين بيانيه تصريح شده است:« کارنامه اين رژيم را در نقض حقوق بشر و قساوت در رفتار با نيروهای سياسی معارض را به صراحت محکوم می‌کنيم. اعتقاد راسخ خويش را به رعايت ضوابط حقوقی از مجاری مستقل در حق همه متهمان اعلام می‌داريم و بر لغو مجازات اعدام تاکيد می‌نماييم. به قوت باور داريم که شرکت لازم حل مشکلات کنونی در ايران، پرهيز از خشونت از همه طرف است».


سازمان های مدافع حقوق بشر و به همراه رهبران مخالفان در ايران اعدام اين پنج نفر را محکوم کرده اند.

ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ايران، با «ناعادلانه» خواندن این اعدام ها، تصریح کرده است که «توضیحات» روشنی درباره اتهامات این افراد ارائه نشده است.

میرحسین موسوی گفته است: «اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر از شهروندان کشور بدون آنکه توضيحات روشن کننده‌ای از اتهامات و روند دادرسی ومحاکمات به مردم داده شود شبيه روند ناعادلانه‌ای است که در طول ماه های اخير منجر به صدور احکام شگفت‌آور برای عده زيادی از زنان ومردان خدمتگزار وشهروندان عزيز کشور ما شده است.»

مهدی کروبی نيز گفته است: «اعدام اين افراد در شرايطی صورت گرفته است که هيچکس از چند و چون پرونده آنها با خبر نيست و جرم آنها به دليل علنی نبودن دادگاه و عدم رعايت آيين دادرسی و قانون، برای هيچکس محرز نشده است».

سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد که اعدام شدگان نه تنها از محاکمه منصفانه ای برخوردار نبوده اند که شکنجه هم شده بودند.

در اين بيانيه آمده است: «اين سازمان، اعدام هايی که بدون هيچگونه اعلام قبلی انجام شد را محکوم می کند. به رغم اتهام سنگينی که به متهمان زده شده بود، هيچ يک از محاکمه منصفانه ای برخوردار نشدند ضمن اين که از سه تن از آنها، با شکنجه و با زور اعتراف گرفته شده بود.»
XS
SM
MD
LG