لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴؛ برتری پر گل تيم ملی ايران مقابل اندونزی


ديدار تيم های اندونزی و ايران از دور برگشت رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ از مرحله نخست گروهی اين رقابت ها، با برتری ۴-۱ به پايان رسيد.اين بازی در هوای شرجی و زمين گل آلود ورزشگاه جاکارتا برگزار شد.

با برگزاری رقابت های روز سه شنبه، از جمع ۲۰ تيم برتر فوتبال آسيا در گروه های پنجگانه، فقط تيم های ايران، اردن و قطر بدون شکست مانده اند. با اين تفاوت که اردن و قطر هنوز بازی پنجم خود را برگزار نکرده اند.

در ترکيب تيم ايران مقابل اندونزی؛ مهدی رحمتی، احسان حاج صفی، هادی عقيلی، سيد جلال حسينی، حسين ماهينی، جواد نکونام، مجتبی جباری، آندرانيک تيموريان (دقيقه ۶۴ مازيار زارع)، غلامرضا رضايی (ابتدای نيمه دوم؛ جواد کاظميان)، ميلاد ميداوودی (دقيقه ۷۰ محمدرضا خلعتبری) و محمد قاضی به ميدان رفتند.

مصدوميت مهرداد پولادی باعث شده بود تا احسان حاج صفی در اين بازی از ابتدا در ترکيب تيم ايران قرار بگيرد. حاج صفی در اين مسابقه عملکرد خوبی در هر دو وضعيت هجومی و دفاعی داشت.

همچنين محمد قاضی از ابتدا به جای کريم انصاری فرد بازی می کرد و ميداودی نيز جای خلعتبری را گرفته بود.

در ابتدای بازی موقعيت های گل روی دروازه هر دو تيم ايجاد شد و نيمه نخست اين بازی، زيبا، سريع و درگيرانه بود. اما خستگی تدريجی بازيکنان، رفته رفته کيفيت فنی بازی را کاهش داد.

در دقيقه ششم با اشتباه مدافع اندونزی، ميداودی توپ ربايی کرد و گل اول را به ثمر رساند تا دوان دوان خودش را يه سرمربی تيم ايران برساند و در آغوش کی روش قرار بگيرد.

در بيستمين دقيقه محمد قاضی با فرار عالی به محوطه جريمه، از خود گذشتگی کرد و در موقعيت تک به تک، توپ را به مجتبی جباری داد تا گل دوم ايران را به ثمر برساند.

جباری در بازی قبلی مقابل بحرين نيز توپ برگشتی از حرکت زيبای قاضی را وارد دروازه حريف کرده بود.

غلامرضا رضايی نيز در دقيقه ۲۵ به فهرست گلزنان مسابقه اضافه شد. از نگاه کارشناسان فوتبال، رضايی ضعف بازی خوانی و بی دقتی در پاس های عمقی را با سرعت ايده آل و سماجت تحسين انگيزش جبران می کند.

او اين گل را در پی ليز خوردن مدافع اندونزی و نفوذ از سمت راست به محوطه
جريمه، با زدن ضربه ای دقيق از زاويه بسته به ثمر رساند.

بامبانگ در دقيقه ۴۴ برای اندونزی گلزنی کرد تا يکی از گل های ايران را پاسخ دهد. اين گل با پاس کاری دقيق اندونزيايی ها و فوتبال تک ضرب اين تيم به ثمر رسيد. سيدجلال حسينی مامور بامبانگ بود اما نتوانست زودتر از او ضربه سر را به ثمر برساند.

در نيمه دوم و در پی افت فنی تيم ايران، خلعتبری به ميدان آمد و حرکات تکنيکی موفقی را از سمت چپ انجام داد. روی يکی از نفوذهايش نيز توانست برای ايران پنالتی بگيرد.

جواد نکونام پشت ضربه ايستاد تا در دقيقه ۷۶ از روی نقطه پنالتی گل‌ چهارم ايران را به ثمر برساند.

در اين بازی غلامرضا رضايی، جواد کاظميان و مجتبی جباری از ايران کارت زرد گرفتند.

کارلوس کی روش که از ابتدای فعاليت در ايران تاکنون در هيچ کدام از بازی های رسمی و دوستانه متحمل شکست نشده، طلسم شکست ناپذيری اش را تداوم بخشيد.

بازيکنان ايران پس از مسابقه هر کدام ۳ هزار دلار پاداش بابت شکست اندونزی و هموار شدن راه صعود به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی دريافت کردند.

هم اکنون ايران با ۱۱ امتياز در صدر جدول گروه پنجم است. اندونزی نيز بدون امتياز در انتهای جدول ايستاده. قطر ۸ امتيازی و بحرين هم با ۵ امتياز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. اين دوتيم سه شنبه شب در دوحه به مصاف هم می روند.

آخرين بازی ايران، روز ۲۹ فوريه سال آينده ميلادی - دهم اسفند ۱۳۹۰- در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.


نتايج ساير بازی ها؛ استراليا صعود کرد

صعود ايران به دور بعدی رقابت ها تقريباً قطعی است و فقط روی کاغذ آن هم به ميزانی بسيار ناچيز، احتمال دارد صعود ايران به خطر بيفتد.

در صورتی که سه شنبه شب شب بحرين نتواند مقابل قطر پيروز شود، صعود ايران به مرحله بعدی قطعی می‌شود.

اگر بحرين بر قطر غلبه کند و ايران در بازی آخر به قطر ببازد، هر سه تيم ۱۱ امتيازی می‌شوند که البته در اين حالت نيز تفاضل گل ايران نسبت به بحرين و قطر بهتر است.

پيش از اين، صعود اردن، ژاپن و ازبکستان به مرحله بعدی رقابت ها قطعی شده بود و در بازی های برگزار شده از روز پنجم، تاکنون استراليا نيز صعود خود را مسجل کرده.

در بازی های برگزار شده، چين که بخت ناچيزی برای صعود دارد، از گروه اول رقابت ها در سنگاپور با ۴ گل از سد ميزبان خود گذشت.

اگر عراقی ها از دوبازی باقی مانده خود مقابل اردن و سنگاپور فقط يک امتياز هم بگيرند، همراه با اردن از اين گروه صعود خواهند کرد.

لبنان در گروه دوم شگفتی ساز شد و در خانه با نتيجه ۲-۱ بر کره جنوبی غلبه کرد تا بخت صعود خود را افزايش دهد. اگر کويت در خانه به امارات ببازد، صعود کره و لبنان قطعی می شود تا در روز پايانی جنگ انتخاب صدرنشين باشد. اما اگر کويت بر امارات غلبه کند، بازی های روز آخر حساسيت فراوانی خواهد داشت.

در روز آخر کره جنوبی ميزبان کويت است و لبنان مهمان امارات قعرنشين است.

در گروه سوم کره شمالی که حذف شده است، برای اعاده حيثيت با تمام قوا مقابل ژاپن بازی کرد و با يک گل از سد صدرنشين گروه خود گذشت.

اهميت اين نتيجه در از دست دادن صدر جدول برای فاتح جام ملت های آسيا بود. ازبکستان با پيروزی ۴-۰ بر تاجيکستان توانست ۱۳ امتيازی شود و سه امتياز از ژاپن پيش بيفتد.

شاگردان آلبرتو زاکرونی در آخرين بازی، ميزبان ازبکستان هستند و برای سرگروهی چاره ای جز غلبه بر قدرتمندترين تيم آسيای ميانه ندارند. بازی رفت اين دو تيم در ازبکستان به تساوی ۱-۱ انجاميد.

در گروه چهارم استراليا پس از شکست ناباورانه مقابل عمان، اين بار در بانکوک با يک گل بر ميزبان خود تايلند غلبه کرد و به جمع تيم های صعود کننده پيوست. برت هولمن مهاجم تيم آلکمار هلند زننده گل صعود استراليايی ها بود.

اين نتيجه، عربستانی ها را هم به شدت خوشحال کرد. آن ها که تا بازی قبلی در رده آخر قرار داشتند، با پيروزی خانگی بر تايلند، اميدهای خود را زنده کردند. حالا با شکست تايلند از استراليا، عربستانی ها با غلبه بر عمان می توانند صعود خود را قطعی کنند.

بازی عربستان و عمان در ورزشگاه شاه فهد رياض برگزار خواهد شد. عمان در صورت کسب تساوی، اميدهای خود و تايلند را تا روز آخر زنده نگه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG