لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

عراق: ایران گلوله باران مناطق مرزی کردستان را متوقف کند


هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، روز چهارشنبه خواستار توقف حملات ايران به مناطق مرزی کردنشين عراق شد و گفت اين اقدام ايران به روابط دو کشور لطمه وارد می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هوشيار زيباری که با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت:«ما بارديگر از حکومت ايران می خواهيم به گلوله باران پايان دهد، چرا که اين برای روابط ايران و عراق سازنده نيست و به اين روابط لطمه وارد می کند.»

هوشياری زيباری همچين گفته است :« طی پنج سال گذشته گلوله باران ها به صورت متناوب وجود داشته است، اما اين بار زمان بمباران ها طولانی تر شده است.»

به گفته وزير امور خارجه عراق اين گلوله باران ها بی هدف بوده به مزارع و مناطق روستايی آسيب وارد می کند.

ايران يازده روز پيش عمليات خود عليه پايگاه های گروه حيات آزاد کردستان (پژاک) در خاک اقليم کردستان عراق آغاز کرد که بنابر گزارش ها ۸ پاسدار از جمله يکی از فرماندهان سپاه تاکنون در جريان اين حملات کشته شده اند.

رسانه های دولتی ايران روز چهارشنبه به نقل از سپاه پاسداران اعلام کردند در دور تازه حملات ايران به پايگاه های گروه پژاک در خاک عراق دست کم ۵۰ نفر از اين اعضای اين گروه را کشته اند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، يکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است، تا زمانی که نيروهای دولت مرکزی عراق و اقليم کردستان در مرز مشترک ميان ايران و عراق مستقر نشوند، حملات به مواضع پژاک ادامه خواهد داشت.

اين مقام ارشد نظامی در قرارگاه حمزه همچنين گفته است: دولت عراق بايد با استقرار نيروهای انتظامی و نظامی دولت مرکزی يا اقليم کردستان در مرز مشترک کردستان عراق و ايران مسئوليت حفاظت از مرزهای مشترک را بپذيرد.

از سوی ديگر شيرازد کمانکار، سخنگوی پژاک به خبرگزاری فرانسه گفته است: دور تازه درگيری ها بامداد روز چهارشنبه آغاز شده است و نيروهای پژاک به مقابله با حمله تازه ايران پرداخته و مانع پيشروی نیروهای ايران شده اند.

کميته صليب سرخ جهانی ر.وز دوشنبه اعلام کرده بود که براثر درگيری در مناطق مرزی اقليم کردستان عراق باعث شده است تا صدها روستايی خانه و کاشانه خود را رها کرده و منطقه را ترک کنند.

پیشتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، با انتشار بیانیه‌ای گلوله‌باران مناطق مرزی منطقه کردستان عراق توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و از تهران خواسته بود که به جای «ایجاد رعب و وحشت»، از طریق «گفت‌و‌گو» و «راهکارهای عملی» به حل مسائل بپردازد.

به گفته رئیس اقلیم کردستان عراق، اقدام جمهوری اسلامی در حمله به این مناطق، موجب تخریب روستاها و مزارع شده و همچنین ساکنان این مناطق را وادار به ترک محل زندگی خود کرده است.

گروه حزب حيات آزاد کردستان، پژاک، شاخه ايرانی حزب کارگران کردستان ترکيه، پ‌کاکا، است. آمريکا اين گروه را در فهرست گروه‌های تروريستی خود قرار داده است.
XS
SM
MD
LG