لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

بوش: ايران همچنان خطرناک است


جورج بوش می گوید گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که ایران برنامه توليد سلاح اتمی داشته است و این کشور می تواند برنامه خود را از سر بگیرد.
جورج بوش می گوید گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که ایران برنامه توليد سلاح اتمی داشته است و این کشور می تواند برنامه خود را از سر بگیرد.

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه چهارم دسامبر، در واکنش به گزارش سازمان ملی برآورد های اطلاعاتی، درباره توقف برنامه توليد سلاح اتمی ايران گفت:«اين گزارش نشان می دهد که ايران همچنان يک خطر است».


آقای بوش که در يک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می کرد، با اشاره به اين که «همه گزينه ها درباره ايران بر روی ميز است»، افزود:«اين گزارش يک علامت هشدار دهنده است».


رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرد:«ايران يک خطر بوده، ايران يک خطر است و ايران يک خطر خواهد بود اگر به تکنولوژی توليد سلاح اتمی دست يابد».


سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا National Intelligence Estimate روز گذشته در آخرين گزارش خود تصريح کرده بود که جمهوری اسلامی «ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش در همان سال متوقف شده است».


اين سازمان گزارش خود را بر اساس رشته اطلاعاتی که از ۱۶ سازمان امنيتی آمريکا جمع آوری کرده است و در گزارش دو سال پيش خود تاکيد کرده بود که ايران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است .


آقای بوش تاکيد کرد پيام اين گزارش اين است که ايران برنامه توليد سلاح اتمی داشته و آن را متوقف کرده است.


رييس جمهوری آمريکا با اشاره به اين که در صورت دستيابی ايران به دانش و تکنولوژی غنی سازی اورانيوم، که يک مرحله مهم در توليد سلاح اتمی است، تاکيد کرد: «همچنان يک تهديد جدی درباره ايران وجود دارد، و آن این است که اگر (ایران) برنامه غنی سازی اورانيوم خود را برای از سرگيری برنامه توليد سلاح هسته ای خود مورد استفاده قرار دهد».


آقای بوش افزود راه حل بهتری برای ایران وجود دارد و آن همکاری با جامعه ببن المللی است.


«گزارش با يا فته های آژانس مطابقت دارد»


محمد البرادعی می گوید گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا با ایفته های آژانس مطابقت دارد.

همزمان با واکنش رییس جمهوری آمریکا به گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی، مدیرکل آژانس بین المللی نیز در این زمینه بیانیه ای صادر کرد.


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه با اشاره به گزارش سازمان های اطلاعاتی درباه توقف برنامه توليد سلاح اتمی ايران، اعلام کرد:« اين گزارش با يافته های آژانس در اينباره مطابقت دارد».


وی ابراز اميدواری کرد اين گزارش به فرو نشاندن بحران هسته ای ايران کمک کند.


آقای البرادعی افزود:«به رغم آنکه ايران می بايست برخی جنبه های مهم فعاليت های هسته ای خود در گذشته و حال را روشن سازد، آژانس اسناد محکمی دال بر وجود برنامه توليد سلاح هسته‌ای و يا فعاليت‌های هسته ای اعلام نشده در ايران در اختيار ندارد».


در همين حال، محمد البرادعی تاکيد کرد ايران می بايست فعالانه با آژانس همکاری کرده و همه زوايای و جنبه های برنامه هسته ای خود در گذشته و حال را روشن کرده تا آژانس از ماهیت برنامه هسته ای ايران اظمينان حاصل کند.


آقای البرادعی در بيانيه خود از ايران خواسته است تا همکاری های خود با آژانس بين المللی انرژی اتمی را تسريع کند و قدرت های جهانی و ايران را نیز دعوت کرده است تا «بدون درنگ وارد مذاکره» شوند.


مديرکل آژانس تصريح کرد:«چنين مذاکراتی برای تامين اعتماد درباره مسير آينده برنامه هسته ای ايران ضروری است».


به گفته آقای البرادعی «اين مذاکرات نيازمند دستيابی به يک راه حل جامع و پايداری است که به عادی‌سازی روابط بين ايران و جامعه جهانی بينجامد»


واکنش های جهانی


در حالی که جورج بوش خواهان ادامه فشارهای جهانی بر ایران شد، سفیر چین در سازمان ملل متحد می گوید انتشار گزارش تازه سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا درباره توقف برنامه تولید سلاح هسته ای ایران، پرسش هایی درباره اعمال تحریم تازه علیه ایران مطرح می کند.


نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه از «پیشرفت» در مذاکره با چین برای حمایت از دور سوم تحریم علیه سخن گفته بود. ولی سفیر چین می گوید از تامل بیشتر کشورش درباره گزارش تازه سازمان های امنیتی آمریکا سخن به میان آورده است.


در همین حال، سخنگوی گوردون براون، نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه گفت که برنامه هسته ای ايران، کماکان يک «تهديد امنيتی جدی» است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مايکل الم، با اشاره نتايج گزارش سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا گفت: «ما نيازمند ارزيابی جزئيات اين گزارش هستيم. اما در کل، معتقديم که اين گزارش حقانيت ما را از اينکه نگران دستيابی ايران به سلاح هسته ای بوديم، ثابت می کند.»


وی افزود: «اين گزارش همچنين نشان می دهد که برنامه تحريم ها و فشارهای بين المللی تاثيراتی داشته اند. همچنين نشان می دهد که آنها قصد [ساخت سلاح هسته ای] را داشته اند و خطر دستيابی ايران به سلاح هسته ای، همچنان به عنوان يک مساله جدی پا برجا است.»


فرانسه نيز روز سه شنبه از قدرت های جهان خواست تا «فشار بر ايران را حفظ کنند» و تاکيد کرد که گزارش اطلاعاتی تازه، موضع اين کشور را در قبال برنامه هسته ای ايران، تغيير نمی دهد.


پاسکال آندريانی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: «اين طور به نظر می رسد که ايران وظايف بين المللی خود را تمام و کمال اجرا نمی کند.»


همچنين فرانک والتر- اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در بيانيه ای اعلام کرد که اين گزارش، تاييد کرد که سياست «تشويق و فشار» جامعه بين المللی تاکنون به نتيجه رسيده است.


همزمان چين به عنوان يکی از اعضای دايمی شورای امنيت که تاکنون با صدور سومين قطعنامه تحريم ايران مخالفت کرده بود، اعلام کرد که گزارش اخير، تاثيری بر موضع اين کشور نداشته است.


قين گنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، ساعاتی پيش از مذاکره وزرای امور خارجه چين و آمريکا درباره برنامه هسته ايران، گفت که اين کشور از حل مناقشه هسته ای ايران از مسير ديپلماتيک حمايت می کند و خواهان خاورميانه ای «آرام، باثبات و در صلح» است.


وی اقدامات شورای امنيت را در اين زمينه، «اقداماتی صلح آميز برای يافتن راه حلی صلح آميز» توصيف کرد.


استقبال ايران


از سوی ديگر، ايران روز سه شنبه ضمن استقبال از گزارش اخير، اعلام کرد که اين گزارش را سندی مبنی بر صلح آميز بودن برنامه هسته ای خود می داند.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران به راديوی دولتی جمهوری اسلامی گفت: «طبيعتا ما از اينکه کشورهايی که در گذشته پرسش ها و ابهاماتی در اين پرونده داشته اند و اکنون نگاه خود را به شکلی واقع بينانه تصحيح می کنند، استقبال می کنيم.»


آقای متکی افزود: «صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران در حال شفاف شدن برای جهانيان است.»


اين گزارش در رسانه های داخلی نيز بازتابی گسترده داشته و خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آن را «اعتراف سازمان های اطلاعاتی آمريکا مبنی بر صلح آميز بوده فعاليت های هسته ای ايران» توصيف کرده است.


اين خبرگزاری همچنين مدعی است که گزارش اخير، يک گزارش «محرمانه» بوده و اطلاعاتی از آن به بيرون «درز کرده است.»


XS
SM
MD
LG