لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

پناهجويان ايرانی در آستانه استرداد توسط دولت ترکیه


پژمان پيران پناهجوی ایرانی که حکم ديپورت او نيز صادر شده، می گويد بارها در اداره پليس ترکيه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است
پژمان پيران پناهجوی ایرانی که حکم ديپورت او نيز صادر شده، می گويد بارها در اداره پليس ترکيه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است

در پی صدور حکم استرداد شماری از پناه جويان ايرانی در ترکيه توسط پليس، کميساريای عالی امور پناهندگی سازمان ملل متحد می گويد تلاش خود را به عمل آورده تا از استرداد پناهجويان سياسی به ايران جلوگيری کند.


پناهجويان و پناهندگان ايرانی در ترکيه ادعا می کنند در پی نشست های اخير مقامات امنيتی ايران و ترکيه، فشار پليس بر پناهجويان بيشتر شده و صدور حکم های ديپورت افزايش يافته است.


دفتر کميساريای عالی امور پناهندگی سازمان ملل متحد در آنکارا می گويد قوانين وزارت کشور ترکيه با موازين اين سازمان ازهم جدا بوده و رابطه ای ميان صدور احکام ديپورت پناهجويان ايرانی با مسائل سياسی و امنيتی ديده نمی شود

طی دو هفته گذشته، ۵ پناهجو در وان، دو پناهجو درآنکارا و ۷ پناهجوايرانی در شهر ادرنه، حکم ديپورت به ايران دريافت کرده اند.


علی عالم زاده پناهجوی سياسی وعضو حزب مشروطه ايران که خود در آستانه ديپورت قرار گرفته می گويد: «بعد از آن سفر اخيری که رواسای دو کشور با هم داشتند، يک تفاهم نامه ای امضا شد که بعد از آن موج جديدی از اعمال فشارها را ما داشتيم».


او می افزايد:« قبل از آن هم ما با مشکلات عديده ای در اينجا در شهر وان روبرو بوديم ولی بعد از آن احساس می کنيم که اين فشارها يک مقداری سيستماتيک شده و نمود وتبلور بيشتری پيدا کرده، و در واقع روی صادر کردن حکم ديپورتشان با کسانی بود که چه در ايران و چه در اينجا فعال سياسی بودند و موضع گيری های تندتری نسبت به حاکميت جمهوری اسلامی داشتند».


عالم زاده می گويد:«از اين رو ما اين احکام ديپورتی را کتبی دريافت کرديم و به هرحال منتظر اين هستيم تا ببينيم در آينده چه می شود».


در همين زمينه، پژمان پيران پناهجوی ديگری که حکم ديپورت او نيز صادر شده، می گويد بارها در اداره پليس ترکيه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.


آقای پيران می افزايد:«حکم ديپورت به عنوان بخشی از پروسه فشار برمخالفين نظام جمهوری اسلامی ايران و پناهجويان ايرانی بوده و هست. متاسفانه تا به حال اين جانب توسط پليس و اطلاعات کشور ترکيه به کرات مورد ضرب و شتم قرار گرفته ام».


او می گويد:«حتی به مرگ و ديپورت هم تهديد شديم. آن هم در خود اداره پليس ترکيه که در حقيقت بخشی از اين پروسه و سياست های دولت ترکيه را در قبال پناهجويان ايرانی نشان می دهد. ولی در حقيقت نمی توانم بگويم که برای آينده چه فشارهای ديگری را پيش رو خواهيم داشت و چه حق و حقوقی را برای دفاع از خودمان داريم».


اين پناهجوی ايران می افزايد:«اين مسايل بی ارتباط نيست با ديدار مقامات ايرانی و ترکيه و همين پيشنهاداتی که اخيرا دولت ترکيه برای حجم تبادلات تجاريشان داشتند واين مسئله واقعا جای نگرانی دارد. برای خودمان و دوستانمان و ديگر پناهجويان ايرانی که در حقيقت در يک فشار فوق العاده زيادی بسر می برند».


به گفته سخنگوی دفتر UN در شهر « وان»، مذاکراتی صورت گرفته تا حکم ديپورت پناهجويان سياسی عملی نشود اما علی عالم زاده می گويد هنوز لغو حکم ديپورت آنها ابلاغ نشده است

دفتر کميساريای عالی امور پناهندگی سازمان ملل متحد در آنکارا می گويد :«قوانين وزارت کشور ترکيه با موازين اين سازمان ازهم جدا بوده و رابطه ای در ميان صدور احکام ديپورت پناهجويان ايرانی با مسائل سياسی و امنيتی ديده نمی شود».


به گفته سخنگوی دفتر UN در شهر « وان»، مذاکراتی صورت گرفته تا حکم ديپورت پناهجويان سياسی عملی نشود.


اما علی عالم زاده می گويد هنوز لغو حکم ديپورت آنها ابلاغ نشده است. او می افزايد:«هنوز هيچی به ما ابلاغ نشده است و صادر کنندگان حکم هيچ عقب نشينی از مواضع نداشته اند. ما اين جا برای پناه بردن به دولت ترکيه نيامده ايم ، ما به اميد سازمان ملل متحد آمده ايم و کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل در واقع بايد خانه امنی باشد برای مردم جهان. ما به اينجا آمده ايم و همه پرونده های باز داريم» .


پژمان پيران معتقد است قدرت گرفتن و استقلال پليس ترکيه برای صدور حکم ديپورت، پناهجويان ايرانی را نگران کرده است.


پژمان پيران:«آنچه که مسئله ساز هست و باعث نگرانی های پناهجويان ايرانی ديگر هم هست قدرت گرفتن و استقلال دولت ترکيه برای ديپورت های دسته جمعی آندسته از پناهجويانی است که دچار استيناف شده اند و جواب منفی شان را از کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به صورت دسته جمعی گرفته اند».


او می افزايد:«عده ای از دوستانمان هم که در ايران زندانی سياسی سابق هم بودند و از ايران گريزان شده اند و به اينجا آمده اند. اخيرا حکم ديپورتشان از وزارت کشور ترکيه ابلاغ شده که اين واقعا جای تاسف دارد و باعث نگرانی است».


به گفته پناهجويان ايرانی، طی ماههای اخير شمار ايرانيانی که بدلايل سياسی برای دريافت پناهندگی وارد ترکيه می شوند، افزايش يافته و در چنين شرايطی افرايش صدور حکم ديپورت پناهجويان ايرانی، نگرانی های زيادی را در بين اين پناهجويان ايجاد کرده است.


XS
SM
MD
LG