لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

پايان نشست بين المللی شرم الشيخ درباره عراق


نشست دو روزه بین المللی شزم الشیخ درباره عراق روز جمعه به کار خود خاتمه داد
نشست دو روزه بین المللی شزم الشیخ درباره عراق روز جمعه به کار خود خاتمه داد

کشورهای شرکت کننده درنشست بين المللی شرم الشيخ در مصر، ضمن حمايت از دولت عراق بر ضرورت مبارزه با اختلافات فرقه‌ای و خشونت تاکيد کردند


نشست بين المللی شرم الشیخ که با هدف دستيابی به راه حلی برای پايان دادن به بی ثباتی و نا امنی در عراق برگزار شد، روز جمعه چهارم ماه مه با انتشار بيانيه نوزده ماده ای به کار خود پايان داد.


در بيانيه پايانی نشست شرم الشيخ، کشورهای همسايه عراق پذیرفتند که طبق قوانين بين‌المللی و قطعنامه شماره ‪ ،۱۵۴۶‬با گروه های تروريستی مبارزه کنند و مانع از انجام هرگونه اقدام تروريستی از خاک خود عليه عراق شوند.


کشور های شرکت کننده در نشست بين المللی شرم الشیخ، همچنین در اين بيانيه بر تماميت ارضی و يکپارپگی عراق، هويت اسلامی و عربی کشور، به رسميت شناختن حق مردم عراق در تعيين سرنوشت خود و ضرورت مداخله نکردن در امور داخلی عراق تاکيد و اعلام کردند برای تسهيل در حل مشکلات اين کشور، بايد از مطالبات و خواسته های خود بکاهند.


در بیانیه پایانی این شست بر ضرورت مبارزه با خشونت های قومی و مذهبی و خلع سلاح فراگير گروه های شبه نظامی در عراق تاکيد شد.


همچنين در بند دوم اين بيانيه از تشکيل نظام فدرال در عراق، در عين حفظ یکپارچگی اين کشور سخن به میان آمده است.


سعود الفيصل، وزير امورخارجه عربستان سعودی روز جمعه چهارم ماه مه در آخرين روز اجلاس بين المللی شرم الشيخ، از دولت و مردم عراق خواست «مسئوليت تاريخی و اخلاقی خود را برای حفظ وحدت، استقلال و هويت اسلامی –عربی» به کار گيرند.


وزير امور خارجه عربستان خواهان آشتی ملی ميان همه نيروهای در عراق شد و هشدار داد «نبايد فرصت را از دست داد».


منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی نيز از آمريکا خواست در سياست های خاورميانه ای خود تجديد نطر و جدول مشخص زمانی برای خروج نيروهای نظامی اين کشور از عراق ارايه کند.


دومين روز از نشست بين المللی شرم الشيخ مصر برای جلب حمايت بين المللی برای برقراری ثبات در عراق با سخنان احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر، نوری المالکی نخست وزير عراق، بان کی مون دبيرکل سازمان ملل متحد، اکمل الدين احسان اوغلو دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامی و عمرو موسی دبيرکل اتحاديه عرب آغاز به کار کرده بود.


ابراز رضايت کاخ سفيد از نشست شرم الشيخ


دانا پرينو، قايم مقام سخنگوی کاخ سفيد در مورد نشست بين المللی شرم الشيخ درباره عراق گفت از مجموع نشست برگزار شده راضی است.


خانم پرينو گفت که همسايگان عراق بر عزم خود برای برقراری امنيت در عراق تاکيد کرده‌اند و مجامع بين‌المللی نيز از طرح بين‌المللی کمک اقتصادی و سياسی و کاهش بدهی های عراق پشتيبانی کرده‌اند.


سخنگوی کاخ سفيد افزود که دولت عراق بر تعهد خود برای آشتی ملی و ايجاد عراقی برای همه عراقی ها، اطمينان داده است.


کشورهای حاضردر نشست بین المللی شرم الشیخ در سند نهايی روز پنجشنبه، بخشی از بدهی های عراق را بخشيدند و متعهد شدند که در مجموع پنج ميليارد دلار به عراق کمک مالی کنند.


«سند پيمان بين المللی عراق» برای برقراری ثبات و پيشرفت و جهش اقتصادی عراق، تعهدات دوجانبه ای را برعهده جامعه بين المللی و دولت عراق می گذارد.


مالکی: کشورهای همسايه از ورود شبه نظاميان به خاک عراق جلوگيری کنند


نوری المالکی در نشست شرم الشيخ از همسايگان عراق خواست که از ورود شبه نظاميان به خاک اين کشور جلوگيری کنند.


نوری المالکی، نخست وزير عراق، در سخنرانی روز دوم نشست شرم الشيخ گفت: «ما به سازمان های تروريستی اجازه نخواهيم داد که از خاک عراق به عنوان يک پناهگاه امن، بهره ببرند.»


وی افزود: «همين موضوع ما را به اين سمت هدايت می کند که از کشورهای همسايه بخواهيم از نفوذ گروه های تروريستی به عراق جلوگيری کنند و نگذارند آنها از حمايت های تسليحاتی، سياسی و رسانه ای برخوردار شوند.»


XS
SM
MD
LG