لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

حمله انتحاری در بغداد ده ها کشته برجای گذاشت


منابع امنيتی و بيمارستانی عراق می گويند در يک حمله انتحاری در يک منطقه شيعه نشين بغداد در روز يکشنبه، دست کم ۳۸ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک فرد انتحاری با هدايت يک مينی بوس حامل بمب ، آن را بيرون از يک قهوه خانه در بغداد منفجر کرد.

انفجار انتحاری روز يکشنبه در منطقه «عميل» بغداد رخ داده است.يک پليس حاضر در صحنه اين انفجار به رويترز گفته است: قهوه خانه مملو از مشتری بود. شماری از مشتريان در حال تماشای فوتبال و شمار ديگری در حال قليان کشيدن بودند که مينی بوس با ورود به پيادرو و جلوی درب ورودی اين قهوه خانه منفجر شد.

رویترز نیز به نقل از منابع پليس عراق می گويد، در يک رشته حملات به نيروهای امنيتی و مراکز دولتی عراق در روز یکشنبه دست کم ۱۲ نفر دیگر کشته شده اند.

در همین حال شبکه «الجزیره» می گوید، در حملات انفجاری در عراق در روز یکشنبه دستکم ۵۵ تن کشته شده اند.

خشونت ها در عراق در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به اوج خود رسيده بود، اما طی سال های گذشته از ميزان خشونت ها کاسته شده بود. اين در حالی است که به گزارش گروه «شمارش اجساد عراق» در موج تازه خشونت در سال جاری در عراق دستکم ۷ هزار غير نظامی کشته شده اند.

تاکنون گروهی مسئوليت حملات روز يکشنبه را برعهده نگرفته است، اما گفته می شود که پيکارجويان اسلامگرا و گروه حکومت اسلامی عراق، وابسته القاعده عامل اين حملات باشند.

یک مقام دیگر پلیس عراق به رویترز گفته است: در جريان حمله انتحاری در شهر سامره در ۱۰۰ کيلومتری شمال بغداد در روز یکشنبه شش تن کشته شدند.

طبق این گزارش، از فعاليت های گروه های وابسته به القاعده در سال ۲۰۰۷ با توجه به مقابله نيروهای آمريکايی و عراقی کاسته شد. اما جنگ داخلی در سوريه بارديگر به فعال شدن اين گروه های در عراق منجر شده است.

پس از سرنگونی حکومت صدام حسين در سال ۲۰۰۳ به وسيله نيروهای آمريکايی و پررنگ شدن نقش شيعيان، از نقش سنی ها در ساختار سياسی قدرت در عراق کاسته شده است. به همين دليل بسياری از سنی ها که در مديريت سطوح بالا عراق فعال بودند، کنار گذاشته شدند.

نارضایتی سنی ها از نوری مالکی، نخست وزیر شیعه عراق، باعث شده که آنها علیه دولت دست به تظاهرات بزنند.

در همین حال، نوری المالکی، دو هفته ديگر به آمريکا سفر می کند و باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا ديدار خواهد کرد؛ آنها قرار است در مورد همکاری‌های دراز مدت پس از پايان جنگ در عراق گفت‌وگو کنند.

نیروهای آمریکایی پس از سرنگونی حکومت صدام تا سال ۲۰۱۱ در عراق حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG