لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

يک کشيش عراقی در بغداد ترور شد


مسیحیان عراق طی ماه های اخیر شاهد خشونت هایی بوده است.
عکس از AFP
مسیحیان عراق طی ماه های اخیر شاهد خشونت هایی بوده است. عکس از AFP

مقام های عراقی روز شنبه اعلام کردند يک کشيش که به همراه همسر خود از بازار به خانه باز می گشت، هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و کشته شده است.


کشيش يوسف عادل، یک کشیش ارتدکس، روز شنبه در نزدیکی خانه خود در محله کراده، در بغداد توسط چند مرد مسلح سوار بر يک خودرو به قتل رسید.


پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کليسای کاتوليک، در پيام به مناسبت ترور اين کشيشعراقی، خواستار« يافتن راهی برای صلح و ايجاد جامعه ای عادلانه و با تساهل شد».


يوسف عادل به همراه همسرش، لاميه، پيشتر مجبور شده بود که از محله سنی نشين «دورا» به محله تقريبا امن شيعه نشين کراده نقل مکان کند.


يک کشيش عراقی به آسوشيتد پرس، گفته است که مهاجمان از سلاح هايی مجهز به صدا خفه کن استفاده می کردند.


جامعه مسيحيان عراقی در ماه های اخير هدف حمله های متعددی قرار گرفته است. ماه گذشته اسقف پولوس فرج رحو، اسقف اعظم موصل، ربوده شد و جسد وی چند روز بعد کشف شد.


سفارت و ارتش آمريکا در عراق، القاعده را مسوول ربودن و قتل اسقف اعظم پولس فرج رحو معرفی کرده بودند. يکی از مسوولان بلندپايه شهربانی عراق نيز گفته است که ربايندگان اين روحانی آشوری، در ازای آزادی او، يک ميليون دلار باج در خواست کرده بودند.


پاپ بنديکت شانزدهم در بيانيه يی، قتل اسقف اعظم فرج رحو را تکان دهنده وعميقاً غم انگيز، خوانده بود.


«درگیری با شیعیان متوقف شود»


در همین حال نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز جمعه به نيروهای ارتش اين کشور دستور داده بود تا حملات عليه شبه نظاميان شيعه را کاملا متوقف کنند تا اين نيروها فرصت داشته باشند تسليم شوند و سلاح های خود را تحويل دهند.


بيانيه نخست وزير عراق در حالی صادر شد، که آقای مالکی پنجشنبه گذشته گفته بود که مصمم است شدت عمل ارتش عراق در برابر شبه نظاميان شيعه در جنوب عراق را، همزمان با اقدام عليه ديگر شبه نظاميان در بغداد و ديگر نقاط آن کشور پيگيری کند.


اين بيانيه پس از آن صادر شد که مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه، اعلام کرد که اگر نيروهای عراقی به دستگيری شبه نظاميان سپاه مهدی ادامه دهند، هواداران وی دست به تلافی می زنند.


صادق ريکابی از مشاوران بلندپايه نوری المالکی، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «فقط نيايد به دنبال راه حلی نظامی بود. راه حل سياسی نيز بايد برای حل اين بحران وجود داشته باشد و بيانيه نخست وزير عراق در همين رابطه است.»


وی افزود: «ما بايد آرامش خود را حفظ کنيم. بسياری از سياستمداران به نوری المالکی توصيه کردند که از درگيری خودداری کند چرا که اين امر به نفع گروه های ديگر تمام می شود.»


حسن الرباعی، يکی از ۳۰ نماينده هوادار مقتدا صدر در پارلمان عراق نیز به آسوشيتدپرس گفته بود: «بيانيه روز جمعه نخست وزير پس از مذاکرات نمايندگان مقتدا صدر با نوری المالکی در روز پنجشنبه صادر شده است.»


وی افزوده بود مذاکرات با دولت برای آزادی شبه نظاميان دستگير شده همچنان ادامه دارد.


در بيانيه روز جمعه نخست وزير عراق آمده است که تندروهايی که سلاح خود را بر زمين بگذارند مجازات نخواهند شد.


مقامات نظامی آمريکايی تاکنون اظهار نظری در مورد بياينه نوری المالکی نکرده اند.


از روز سه شنبه، ۲۵ مارس، درگيری های شديد بين نيروهای امنيتی عراق و شبه نظاميان مقتدی صدر در بصره آغاز شد و نوری المالکی نخست وزير عراق هدف اين عمليات را پايان دادن به درگيری های شبه نظاميان اعلام کرد


XS
SM
MD
LG